Grön pastagratäng med tre sorters ost

Återkommande i min middagsmat just nu är sparris som växer nästgårds. Plus ramslök som också finns runt knuten. Plockade lite häromkvällen och min minsta vrålade “men mamma vi ska väl inte äta något från naturen!”. Haha, mitt lilla asfaltsbarn från Bromma har kanske inte hängt med på alla lektioner. Skrattade så mycket och nu håller hon med om att alla grönsaker växer på marken. Tur nog har hon en himla bra koll på en massa annat och somnar oftast med en bok på huvudet.

Den här pastagratängen tog alla i familjen om av. Den blev rätt chilistark. Tur att barnen är vana. Någon mumlade “Mamma tänker nog att vi ska äta tills vi får halsbränna”. Hehe.

Enklast sättet att montera en pastagratäng är att visualisera att du gör en lasagne. Dvs jobba med olika lager och se till att alla pasta är täckt med sås på toppen. Ingen vill ha knastertorra pastabitar överst.

Grön pastagratäng med tre sorters ost

Största gratängformen. Mat till många.

  • 500 gram valfri pasta. Vi kör oftast på glutenfri från Tesco. Smakar som “vanlig” och vi äter ju alltid samma middagsmat.
  • 2 stora burkar tomatsås. Hade Loyd Grossmans burkar med chili. BRA schvung i den! Har du vanlig tomatsås – hacka gärna ner lite färsk röd chili, lovar att det gör det godare!
  • 200 gram färsk bladsenat
  • 2 mindre gula lökar
  • lite vitlök
  • malen muskotkrydda
  • en knippe färsk ramslök
  • 1 stor zucchini
  • en stor knippe färsk sparris
  • 1 ricottaburk
  • 1 mozzarella
  • en bit parmesan
  1. Ta fram största gratängformen att ha redo för montering. Sätt ugnen på ca 200 grader.
  2. Skiva löken fint. Stek mjuk i stekpannan. Häll i den färsk bladspenaten och låt den fräsa en stund på inte allt för hög värmen Obs inte för länge! Den får gärna vara lite “bladig”. I med en nypa muskotnöt. Ställ åt sidan.
  3. Koka pastan NÄSTAN klar. Men ta av den “två minuter innan den borde vara klar” eftersom den ska in i ugnen sedan.
  4. Lägg hälften av pastan i formen. På med spenatröran och en av tomatsåsburkarna. Se till att pastan är täckt med sås.
  5. På med nästa lager av pasta.
  6. Skiva zucchinin tunt och lägg på som nystan. På med resten av tomatsåsen. Dela färsk sparris på hälften och stick ner symmetriskt i tomatsåsen. Knopparna får gärna sticka upp.
  7. Klicka över en burk ricotta jämnt över pastagratängen. Tärna en mozzarella och strö över. Riv över en bit parmesan.
  8. In i ugnen på ca 200 grader. Min tog kanske ca 20 minuter innan den var genomkokt och hade fin färg.

Majsdipp med parmesan

Hej hej från karantänköket! Det är en hel del kompromisser med matlagningen just nu. Inte så självklart när det går att storhandla som ni vet vid det här laget. Men vi har en hel del konserver att äta.

En googling bort hittade jag den här röran att servera till nachos. En sådan där enkel röra som “försvinner av sig självt” när den står fram med en skål nachos. Receptet är från någon amerikansk matsajt som jag tyvärr glömt bort nu när jag renskrivit receptet från en papperslapp. Till skillnad från den här majsdippen serveras den här kall.

Majsdipp med parmesan

Blanda:

  • 2 små burkar avrunnen majs
  • 5-6 matskedar Hellmans majonnäs
  • 5-6 matskedar puderfint riven parmesan
  • en liten knippe skivad salladslök (5-6 st)
  • flingsalt och nymalen svartpeppar
  • ett par nypor chili flakes

Saffransrisotto med fänkål och sparris

När jag curlar för mina barn ställer jag fram en stor risotto på middagsbordet. Maken är inte lika pepp, haha! Han har en viss aversion mot just risotto och det är fullt möjligt att han gjorde baconmackor och åt framför tvn den här kvällen. Jag tänker att det blev win-win.

Jag vet att många har risotto som tillbehör. Men jag älskar den som ensamrätt. Fast lätt hänt att vi istället äter dubbla portioner. Min typ av komfortmat.

PS! Inte sugen på saffran?  Helena har bloggat om en annan variant på temat risotto och fänkål.

Saffransrisotto med fänkål och sparris

En receptskiss till fyra.

  • Fräs lite hackad vitlök och salladslök med olivolja i en större kastrull. Rör ner en tunt skivad fänkål och fräs mjuk utan att brännas.
  • Rör ner 4 portioner aviorioris i omgångar och sänk värmen. På med en rejäl splash vitt vin. Rör ner ett paket saffran.
  • Förbered vegetarisk buljong (mängd enligt antal portioner avorioris) och rör ner allt eftersom. Du vet, koka ihop och fyll på, koka ihop och fyll på. Konsten är så klart att koka tillräckligt länge. Vet att jag kan vara ivrig ibland och ställt fram en risotto som behövt puttra en stund till. Men jag tränar att sitta på händerna just vid det här momentet.
  • När risotton har några minuter kvar – rör ner ett par dl fina gröna ärtor.
  • Riv parmesanost puderfint. Jag vill gärna röra ner lite i risotton precis när den är klar förutom att ha att strö över. Vet att det är lite av en vattendelare.
  • Stek grön sparris precis innan servering att toppa med.

Det finns en hel del risotto i bloggarkivet!

Riven rödbetssallad med pumpafrön

Vi ugnsbakar oftast rödbetor men det är även himla gott att riva ner rå i en sallad. Den här salladen hade vi till middag en kväll med korv och potatissallad med dill. Så GOD! Dagen efter var salladen än godare. Passade fint till lunchmackor med skivad skinka. Försökte övertyga barnen att den kunde ersätta pizzasallad till deras pizzakväll, fast det gick de inte alls med på, haha!

Riven rödbetssallad med pumpafrön

På ett ungefär.

  • 4 krispiga äpplen
  • motsvarande mängd färska rödbetor
  • 150 gram pumpafrön
  • 3-4 matskedar äppelcidervinäger
  • 3-4 matskedar neutral olja (jag använder olivolja)
  • en knippa färsk krusig persilja
  1. Skala och riv rödbetor och äpplen. Lägg i en större skål.
  2. Rör ner 3 matskedar olja och lika mycket av äppelcidervinäger. Rör om.
  3. Rör ner pumpafrön och klippt persilja.
  4. Förvara i kylskåp.

Veckans bästa

En av de saker jag saknar mest just nu är att kunna grilla i vår lilla trädgård. Men det är som inte riktigt essential att åka runt halva East Sussex för att kunna hitta en ny grill. Vi kastade våran gamla dumt nog i flytten. Är för övrigt galet TRÖTT på ordet “essential” som används i tusen sammanhang just nu eftersom vi bara förväntas göra bara det mest nödvändiga i coronatider. Jaja. Jag fortsätter sura varje gång jag kvällspromenerar och möts av doften av grillat från andras trädgårdar.

Den här stigen bakom vårt hus är så härligt grönskande just nu!

Valborg passerade obemärkt eftersom det inte firas här. Motsvarande kväll med brasor är på hösten här i England. Men här i byn saknas så klart att fira May day med  may pole dance, som alltid är 1 maj. Det finns en bild i det här inlägget från förra året om just det firandet.

Sparris från odlaren i byn.

Veckans middag

MÅNDAG: Vego! Butternutsoppa med kokosmjölk.

TISDAG: Glutenfria chipolatas från vår köttdeli. Potatissallad med dill. Riven rödbetssallad med pumpafrön. Lätt kokta gröna bönor med fårost.

ONSDAG: Vego! Saffransrisotto med fänkål, grön sparris och gröna ärtor.

TORSDAG: Veckans cliffhanger! På torsdagarna kommer en liten foodtruck till high street och säljer fish & chips. Hittills har de vart fullbokade i flera timmar när vi försökt handla. MEN. Maken lyckades fixa en beställning efter att ha ha köat (!) via telefon. De har inte någon glutenfri fritös varför 2/5 av familjen åt pizza den här kvällen. Njöt verkligen av riktig god fiskfilé eftersom vi inte har så mycket bra fisk att tillgå i coronatider. Jag var mätt efter en halv portion. Inser att vi inte äter så här fet och friterad mat så ofta.

FREDAG: En viss upprepning på fredagstemat. Biff från vår köttdeli. Fina champinjoner från Riverford. En stor hög sparris från en odlare här i byn. Ugnsbakad potatis. Fanns ingen dragon att köpa för bearnaise den här veckan. Åt goda efterrätter från vår deli.

LÖRDAG: Barnen preppade fajitas. Chipotlemarinerad kyckling plus att de marinerade quornfiléer i samma marinad. Alltså quornfiléer var lite bisarr smakupplevelse, varför vill man att ett vegetariskt alternativ ska likna det animaliska? Köper inte igen. Stekt paprika och lök. Salsa och gräddfil. Riven ost. Tyvärr ingen  gucamole eftersom det inte går att köpa avokado just nu. Men gjorde en majsdipp med parmesan till nachos före maten som inte var så dum. Sen massor med glass.

SÖNDAG: Maken lagar hjortsadel just nu som vi har haft i frysen. Det blir även butternutpumpapuré. Plus ett gäng grönsaker ska strax in i ugnen. Skysås!