Djurgården: middag på restaurang Eld

Var på Moveat ute på Djurgården för några veckor sedan för att fira en kompis jämna födelsedag. Hamnade på åtta ställen jag inte besökt tidigare, och om det fanns något som stack ut mer än de andra var det Restaurang Eld. Så pass bra att jag fem dagar senare åt hela menyn med min man.

Eld ligger gömt en trappa upp på Vikingamuseet. Paxa fönsterplats om det går. Bara bra mat. Gillade allt, kanske vegorätten med ukrainska gnocchis extra mycket. Glöm inte brödet. Prova rekommenderad mjöd. Håll ett öga på Iryna Kucher. Just nu kvalfinalist till Årets Kock.

 

Hej igen Lux

Mest antecknat för mitt egna minne. Har varit tillbaka till Lux. Vi var här första gången 2005. Återkommit 2008, 2013 och 2021.

Nu var vi tillbaka eftersom det varit länge sedan. Absolut nostalgi att ta ettans buss från Fridhemsplan, gå av vid bron och promenera runt hörnet vid ICA och kika på lägenheten vi lämnade hösten 2006.

Gillade inledningen med ostron med rabarberdressing, grönt äpple och pepparrotsolja. Tycker att avsmakningsmenyn är lagom och bra. Fina råvaror som vanligt. Efterrätten var oväntat torr, och jag såg även att den redan har tagits bort från avsmakningsmenyn. Men ändå. Fint att vara tillbaka och kika in igen.

Odenplan: söndagsmiddag och quiz på the Old Brewer

Till alla anglofila hangarounds. The Old Brewer  har ett pubquiz på engelska på söndagar. Helt klart ett quiz med utmaningar och ett antal överkurser. Landade vi kanske på mitten av resultatlistan? I vanliga ordning påminner jag om att det finns bland annat scotch eggs, sausage rolls och pork scratchings på menyn. Och ja, det finns Yorkshire puddings.