Ristorante Italiano i Köpenhamn

Som bekant tycker vi väldigt mycket om italiensk mat, sambon och jag, så det var kanske inte direkt någon högoddsare att vi skulle hitta just en italiensk krog den första kvällen på vår Köpenhamnsvistelse. Det kändes visserligen lite som förräderi mot den danska maten, men till vårt försvar ska det nämnas att vi hade tagit en stödpölse tidigare på dagen och att vi dagen efter hade bord bokat på Ida Davidsen.

Ristorante Italiano, som var den första danska krogen att börja servera pizza 1952, ligger på Fiolstræde 2 (karta finns här) i de s k latinkvarteren tillsammans med flera andra italienska krogar. Det fina vädret, den mysiga uteserveringen och inte minst ett flertal italienska gäster lurade oss att tro att vi befann oss betydligt längre söderut.

Både maten och servicen var väldigt bra. Vi delade på en antipasto misto till förrätt och fick in ett stort fat med italienska läckerheter (såväl varma som kalla). Till varmrätt åt vi var sin pasta; min spaghetti alla pescatora var den bästa jag har ätit utanför Italien. Mycket skaldjur, bra ingredienser och goda smaker.

Trots att jag var mer än mätt kunde jag inte låta bli att beställa glass och sorbet till efterrätt. Både pistage- och jordgubbsglassen smakade fantastiskt och citronsorbeten var så där lagom sur att det drog lite grand i kinderna och liksom framkallade en mindre ansiktslyftning. En perfekt avslutning på en god middag!

Chokladkakor med aprikos och solrosfrön

Ibland gör vi riktigt ordentliga skafferirensningar här hemma. Vi plockar ut allt som finns på hyllorna och kollar vad som finns bortglömt. Sedan försöker vi även äta upp så mycket det går innan nästa storhandling. Den här gången hittade jag ett halvt kilo torkade aprikoser och mängder med solrosfrön som jag inte hade en aning om att vi hade. Så de åkte ner i de här chokladkakorna!

CHOKLADKAKOR MED APRIKOS OCH SOLROSFRÖN

  • 100 g smör
  • 100 g 70 % choklad
  • 0,5 dl solroskärnor
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 15-20 torkade aprikoser
  • lite solrosfrön att strö över kakan

så här gör du:

  1. Smält smör i en kastrull. Lägg i chokladen och låt den smälta. Låt det svalna.
  2. Blanda ner solroskärnor, ägg, socker, mjöl och bakpulver i kastrullen. Rör till en jämn smet.
  3. Klipp aprikoserna i tunna strimlor och rör ner.
  4. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en mindre form. Strö solroskärnor ovanpå.
  5. Grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter i 175 grader. Kakan får inte bli för torr. Typ mer som brownies.
  6. Låt svalna och skär upp små rutor.

Päron- & fänkålssallad

Den här salladen med päron och fänkål blev krispig och god. Vinägern och senapen passar väldigt bra tillsammans med de söta päronen, tycker jag. Vi åt salladen tillsammans med rostbiff och en massa smågurkor (cornichons) och cocktailkapris, men den är helt säkert minst lika god till lax.

Till två personer behöver du:

1/2 fänkål + blasten/dillen
2 små päron
10 cocktailtomater
2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk olivolja
1/2 tsk grovkornig skånsk senap
1/2 tsk finhackad rödlök
3 nypor socker
1 nypa salt
svartpeppar från kvarn

Gör så här:

Strimla fänkålen,  skiva päronen och halvera tomaterna. Blanda ingredienserna till dressingen och smaka av med salt, socker och svartpeppar. Häll dressingen över salladen och toppa med fänkålsdillen.

Tips: Dubbla mängden dressing om du vill ha salladen ordentligt “dressad”!

Köttbullar med oregano och fårost

Det tjatas en hel del om köttbullar här hemma emellanåt. Helt ok allt som oftast, men det är tacksamt om man kan variera dem lite. Mer smak på dem blir det till exempel om man gör som på bilden nedan;

  • Gör köttbullssmet enligt klassiskt recept.
  • Rör ner finklippt färsk oregano i smeten.
  • Göm en tärning fårost i varje köttbulle innan de steks.

Enkelt fixat och supergott! Och det finns massor av köttbullar i matbloggen:

Köttbullar med citron, parmesan och persilja
Kycklingbullar med fetaost och oregano
Kycklingbullar med lime och koriander
Italienska köttbullar i tomatsås med rostad paprika
Färsbullar i tomatsås
Färsbullar med soltorkade tomater och oliver
Lammfärsbullar

Nils Emils vinbärskaka

I år blev det gott om röda vinbär i vår trädgård. Det är ju lite typiskt nu när jag äntligen har bestämt mig för att gräva bort buskarna i förmån till annat. Nu får de nog vara med en säsong till.

En del vinbär har blivit saft och så har vi gjort den här kakan som blev riktigt god. Den är väldigt söt ska tilläggas, så du kan minska lite på sockret någonstans, kanske i bärblandningen, men jag skriver ner receptet som vi gjorde den så att jag minns till nästa gång. Receptet kommer från Nils Emil Ahlin. Mer tips på vad du kan göra med röda vinbär hittar du i den här tråden.

Vinbärskaka

pajdeg:

  • 4,5 dl vetemjöl
  • 1,5 dl strösocker
  • 1 msk bakpulver
  • 150 g smör
  • 1 ägg

bärblandning:

  • 3 dl röda vinbär
  • 1 dl strösocker

knäckströssel att ha ovanpå:

  • 1.5 dl havregryn
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g smält smör
  1. Blanda vetemjöl, strösocker och bakpulver i en skål.
  2. Tärna smöret och rör ihop det med de torra ingredienserna. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en deg.
  3. Tryck ut degen i en form. Jag använde en pajform men använd ev en ännu större form så att kakan gräddas lättare. Ursprungsreceptet hänvisade till en långpanna och ja, jag kan se poängen.
  4. Blanda vinbär med strsocker och fördela det över pajdegen.
  5. Blanda havregryn, socker, vaniljsocker och smör till ett “knäckströssel” och lägg ovanpå.
  6. Grädda minst 20 min på 200 grader . Kakan ska ha stelnat och fått en knäckig yta när den är klar.