Utlottning av Smaklustbiljetter

Efter succén 2007 arrangeras Smaklust för andra gången den kommande helgen, 21-23/8. Inträdet är gratis, men för att delta i de olika smakaktiviteterna behövs biljetter (köps på plats eller bokas i webshopen). Vi har fått möjlighet att lotta ut två biljetter till en person (värde 175-200 kr) till valfri smakaktivitet bland våra läsare.

För att delta i utlottningen vill vi att du ger oss ditt bästa tips på hur vi ska överleva höstmörkret. Skriv ditt tips i kommentarsfältet innan kl 12 imorgon torsdag 20/8. Var noga med att ange namn och giltig mailadress för att vi ska kunna kontakta vinnaren. Vinnaren meddelas imorgon kväll.

Lycka till!

Läs våra inlägg om 2007 års Smaklust här och här!

Vardagsglam: getbrie med päronmarmelad

Det här var helt i min smak! Getbrie!

Den är perfekt om man vill ha något som smakar mer än vanlig brie, men också något som är lite snällare än chévreosten. På ett ungefär i varje fall. Den här getbrien kommer från Falbygdens Ost och päronmarmeladen med chili och saffran är från Valmas Döttrar. Fin vardagsglam en regnig onsdag!

Lindt Blueberry Intense

Lindt Excellence Blueberry Intense

Innan semestern fick jag hem varuprov på Lindt Excellence Bluberry Intense, en mörk choklad med smak av blåbär och mandel och sedan dess har både den och kompisen Raspberry Intense fått följa med hem från affären ett par gånger.

Chokladhalten i Blueberry/Raspberry ligger på 47% så mellanmörk är väl kanske mer korrekt att säga, men en mörkare choklad skulle antagligen döda den lilla smak som finns av bären. För min del kunde nämligen både Blueberry och Raspberry få smaka ännu mer av bär, men jag gillar båda varianterna ändå som variation till min vanliga favorit från Lindt, Ecuador 75%.

Grillad paprika med färskostkräm

Jag har hyllat grillad paprika ett antal gånger att ha som skåpvärmare men nu när de färska är så billiga så får man allt ta sig i kragen och grilla sina egna. Goda att toppa med en färskostkräm!

Färskostkräm med gräslök

  • Blanda en röra med hälften av vardera philadelphiaost och lätt creme fraiche.
  • Blanda ner finklippt gräslök.
  • Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Macaroni & Cheese

Vad vet jag om den amerikanska klassikern Macaroni & Cheese? Typ ingenting! Jag har i varje fall inga preferenser på hur det “ska” smaka. I min variant kunde jag kunde inte låta bli att klippa ner lite gröna kryddor och jag blandade ner västerbottensost för att få mer smak. Man känner sig onekligen lite som Rachel Ray när man slänger ut hela klabbet i ugnsform.

Macaroni & Cheese

4 portioner.

  • 4-5 portioner pasta, gärna lite större rör eller liknande
  • 50 gram smör
  • 3 msk vetemjöl
  • 5 dl mjölk
  • 4,5 dl riven ost
  • 1-2 dl ströbröd
  • 1 tsk senap
  • en nypa flingsalt
  • några drag med svartpepparkvarnen
  • lite blandade gröna kryddor: jag använde gräslök, persilja och basilika
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Koka pastan “halvklar”.
  3. Smält smör i en stor kastrull och red med mjöl. Blanda ner senap, peppar och salt. Häll i mjölken under omrörning och rör till en jämn sås.
  4. Rör ner riven osten i såsen och låt den smälta.
  5. Tillsätt pastan.
  6. Klipp de gröna kryddorna fint och rör ner.
  7. Salta och peppra.
  8. Häll allt i en ugnsfast form. Strö över ströbröd. Bakas i ugnen i  ca 25 min.