Succotash

Lite oklart hur många varianter det finns av succotash, men majskorn och bönor hänger med oavsett. Vi gör utan bacon. Blir kanske lite olika varje gång. Borde kanske prova med okra. Serveras ljummen, varm. Enklast är att låta den stå på grillen tills servering.

Succotash

En ostrukturerad skiss.

  • Grilla hel majs på grillen. Skala ner majskornen grovt och lägg i en skål.
  • Tärna ner paprika och lite röd lök.
  • I med sojabönor eller små vita bönor (eller limabönor).
  • Smaksätt med vitlökspulver, rökt paprikapulver, salt och peppar.
  • Klipp ner färsk persilja.

Picklesdipp

När vi var i USA hann vi prova en del pickleschips. Hur mycket jag än gillar dill och cornichons så nja, det föll inte rätt för mig. Snabbspola framåt några veckor och jag skärmdumpar i farten ett recept på picklesdipp på instagram. Halleluja. Detta är min husdipp från och med nu. Amen.

Picklesdipp

En omgång till lättsaltade lantchips.

  • Hacka 15 små cornichons och lägg i en skål. Klipper ner en tufs färsk dill. Rör ner en burk smetana.
  • Rör ner en matsked spad från cornichonsburken för dippvänlig konsistens. Rör ner en tesked lökpulver och en tesked vitlökspulver. Salt och peppar. Ringla ner lite honung.
  • Viktigt – i med någon slags grön chili, jag har grön habanerosås. Krispiga jalapenos fungerar också att hacka ner. Tänker att lite fint riven pepparrot kan funka om man inte är Team Chili.
  • Smaka av  – dvs rör eventuellt ner någon tesked spad om du vill ändra tjocklek, i med mer dill om det behövs. Eller mer schvung av grön habanero.