Hajmal med sidfläsk och champinjoner + potatis med pepparrotssmör

Det låter kanske lite trist med panerad hajmal men med följande tillbehör och pepparrotssmör till den kokta potatisen så blev det bra. Det blir mycket smak för liten insats vilket är perfekt när vabbdagarna står som spön i backen!

HAJMAL MED SIDFLÄSK OCH CHAMPINJONER (4 portioner)

  • 300 g rimmat sidfläsk
  • ett par röda steklökar (eller en vanlig)
  • 300 g färska champinjoner
  • smör att steka med
  • ett par nävar färsk persilja
  1. Strimla sidfläsket. Skala lök och klyfta i mindre bitar. Dela champinjonerna i klyftor.
  2. Stek sidfläsk, lök och champinjoner  på mellanvärme.
  3. Garnera med  hackad persilja vid servering.

PEPPARROTSSMÖR

  • Blanda drygt en tesked pepparrot med 50 gram smör.

Mer hajmal: Senapspanerad pangasius med örtsås

Lax och äggsallad med senap och citrondressing

Här är en enkel och god sallad för dig som inte orkar vara mer än 10 minuter i köket. Har du överbliven kokt potatis kan du tärna och peta i den med.

Lax och äggsallad

En receptskiss.

  • gravad lax i skivor
  • kokta ägg i klyftor
  • tärnad tomat
  • haricot verts
  • fint strimlad purjolök
  • blandad grön sallad

Senap och citrondressing

Blanda:

  • 1 msk stark senap
  • 1 finhackad vitlöksklyfta
  • 2 msk olivolja
  • saft från 1/4 citron
  • späd med lite vatten till önskad konsistens

Smaka av dressingen med lite salt och peppar. Det blir en syrlig dressing men vill du ha den snällare så tar du mindre citron eller en nypa socker i. Men det syrliga passar fint till den salta laxen tycker jag. Dressingen passar även till kycklingsallad.

Fiskgratäng

För några år sedan gjorde jag ofta fiskgratäng efter konstens alla regler. Med både räkor och musslor, hemlagat mos och en vit sås med dill i. Klassiskt och gott. Nu är det absolut på tiden att återuppväcka fiskgratänglagandet.

Den här varianten är superenkel att göra. Inga bottenredningar som bränner fast eller räkor som riskerar att bli torra. Jag hade dock problem med att prestera fina potatismosklickar, men gratängen blev ju god ändå. Ett extra plus för att rätten även är god att äta till lunch dagen efter (bra “matlåderätter” ska man lägga på minnet!).

Till tre personer behöver du:

1 paket sej
2 dl lätt creme fraiche
1 dl vatten
1/2 fiskbuljongtärning
2 msk finhackad dill
ca 2 msk finhackad purjo
5 champinjoner
1 liten fänkål
1 tomat

6 stora potatisar
en skvätt mjölk
en klick smör
salt
vitpeppar

Gör så här:

Börja med att göra potatismoset. Mitt recept är väldigt ofullständigt eftersom jag aldrig måttar hur mycket mjölk och smör jag använder. Jag kokar potatisen, pressar den i en potatispress, tillsätter en skvätt mjölk och en liten klick smör och blandar sedan runt med en ballongvisp en kort stund. Allra sist kryddar jag med salt och vitpeppar.

Blanda creme fraiche, vatten, buljongtärning, dill och purjo. Skär fänkålen i mindre bitar, klyfta tomaterna  i önskad storlek och skär champinjonerna i kvartar. Lägg fisken i en smord ugnsform, lägg grönsakerna i formen och häll över såsen. Klicka ut potatismoset runt om fisken. Toppa moset med lite ströbröd och baka sedan gratängen i ugnen på 200 grader tills innertemperaturen är 55 grader (i min gasugn tog det ca 25 minuter).

Helenas kommentar: Potatismoset blir ganska “blött” när det blandas med creme fraiche-såsen. Om du inte gillar det, så är mitt tips att servera potatismoset vid sidan om.

Kesoröra med räkor och äpple

I sin ensamhet kan den här röran var lite tråkig men tillsammans med ett par skivor avokado och skinka på knäckebröd är det god söndagsfrukost!

Kesoröra med räkor och äpple

Blanda:

  • 2 dl skalade räkor
  • 2 dl keso
  • ett halvt äpple tärnat
  • en liten bit rödlök tärnat
  • lite finklippta gröna örter från frysen
  • ett par msk citronsaft
  • smaka av med salt och peppar

Fler kesoröror från arkivet: