Jackfruit Fajitas

Jackfruit är en frukt som kan användas som veganskt alternativ till pulled pork. Låter kanske orimligt att konserverad frukt ska kunna passa som substitut men efter att ha provat håller jag faktiskt med. Det funkar. Frukten köps på burk (jag hittade min på Sainsburys) och är skalad och klyftad i större bitar. Vid tillagning i stekpannan faller den sönder och får samma rivna konsistens som nämnda kötträtt. Familjen blev inte avskräckt av detta projekt och vi har redan lagt om en gång. Hoppas du provar!

Jackfruit Fajitas

  • Skölj en burk konserverad jackfruit. Gaffla sönder till små bitar i en skål.
  • Hacka en liten gul lök och ett par vitlöksklyftor. Fräs mjukt med lite neutral olja i en större stekpanna.
  • Rör ner jackfruit och bryn ett par minuter. På med ett par nypor torkad oregano och spiskummin. Ett stänk torkad ingefära. Ja lite chili flakes också. Om jag inte hade blivit nerröstad av barnen hade jag hackat ner lite jalapenos. Nu blev de tillbehör istället.
  • Rör ner ca 0,75 dl BBQ-sås. En bra söt och “sticky” sås passar bra. Rör om. Jag hade även ett par stänk chipotlesås över för en udd av rökighet. Koka ihop.
  • Salta och peppra. På med saft från en lime innan servering för att balansera upp det söta från bbq-såsen och frukten.
  • Toppa med färsk koriander.

Tillbehör:

  • fajitasbröd
  • bönor i salsasås. Jag värmde blackeye beans i  egen salsa.
  • majs
  • jalapenos
  • gräddfil
  • riven ost
  • sriracha

Veckans bästa

Söndag IGEN. Har inte så mycket att berätta från den här veckan mer än att vi har jobbat och jonglerat hemskolning. Inget grillväder. Firade Svenska flaggans dag med våffellunch. Ja det var väl typ det.

Varje tisdag och lördag – gulligaste mjölkleveransen .
Fredagsvin tre veckor i rad. Fynd i vår lilla vinbutik på high street.

Eller förresten vi har gjort en liten avstickare idag och tog en promenad vid Ashdown Forest. Blev glatt överraskad över att så få var där och promenerade.

Veckans middag:

Måndag: Vego! Pasta med zucchini / gröna ärtor / persilja. Plus lätt kokta gröna bönor med rödlök / fetaost / mynta.

Tisdag: Grillade kycklinglår + majskolvar. Stor sallad med kokta ägg, avokado, lila rädisor och senapsdressing.

Onsdag: Ugnsbakad lax, kall sås med avokado. Jersey royalpotatis. Sallad.

Torsdag: Lammfärsbiffar (med detta recept). Quinoasallad med butternutpumpa, pistagenötter och granatäpple. Avokadodressing med tahini.

Fredag: Entrecote från köttdelin. Bearnaisesås. Ugnsbakade tomater. Stekt sparris. Ostgratinerad portabellosvamp med tryffelolja. Ugnsrostad Jersey royalspotatis. Rätt förutsägbart vid det här laget – men det är så mycket FREDAG.

Lördag: här hade vi andra planer men ingen orkade laga middag. Blev ugnsbakad bakpotatis, vita bönor i tomatsås och riven cheddar. Brownies till efterrätt.

Söndag: maken preppade roast pork sandwich med stuffing och äppelmos. Pulled jackfruit som vego.

Couscoussallad med fetaost och granatäpple

Grillkvällar har som ni kanske har märkt varit min bästa bot för tristess här borta i coronakarantänen. Att hänga utomhus med hela familjen. Skärmfritt. Med kanske en quizlåda. Numer åker jag på spö av barnen i ett antal ämneskategorier. Plus en annan grej – det är obligatoriskt med BBC radio 2 i bakgrunden. Radiokanalen har i regel bara 70-90-talsmusik varför jag och maken tävlar om vem som först kan namnge varje artist vid varje ny låt. Barnen har redan tröttnat på just detta. Men vi kämpar på maken och jag, om vem som briljerar mest i denna prestigefulla tävling utan slut.

Plus att ju fler sidorätter på middagsbordet när vi grillar desto bättre. Couscous är en god återkommande sidorätt. Ja det går att hitta glutenfri om man letar ordentligt, vi hittar vår på ASDA  och den är gjord på glutenfritt mannagryn. Funkar bäst i sallader som denna.

Couscoussallad med fetaost och granatäpple

En receptskiss.

  • Förbered 4 portioner valfri couscous. Lägg i en större skål.
  • Rör ner saft och rasp från en halv ekologisk citron.
  • Tärna ner ett paket fetaost.
  • Skiva ner ett par salladslökar.
  • Tärna ner en stor gul paprika.
  • Salta och peppra. Ringla ner lite olivolja. Rör om.
  • Rör ner 100 gram granatäpplekärnor.

 

 

 

 

Gröna bönor med smulad fetaost och mynta

”Green beans”  kan vara lite allt möjligt när det kommer i vår grönsakslåda. De här var typ tre dm långa. Platta. Ganska mjälla i smaken. Ypperligt att servera med ost som sidorätt.

Gröna bönor med smulad fetaost och mynta

  • Koka färska gröna bönor i lättsaltat vatten. Typ max två minuter.
  • Skiva röd lök i tunna skivor.
  • Dressa bönor och lök med lite fruktig olivolja och vit vinäger. Lägg upp på ett fat.
  • Smula över fetaost.
  • Klipp över färsk mynta.

Fler gröna sidorätter:

Chimichurri med morotsblast

I grönsakslådan vi får hemlevererad kommer det söta fina morötter. Med ENORMT mycket blast. Som du ser nedan är det lika mycket blast som morötter. Har känts lite konstigt att kasta, inte minst för att den är helt obesprutad.

Men jag fick ett tips på Facebook att göra chimichurri på blasten. Varför inte. Jag tyckte att det var värt att prova. Trots obesprutad gröda smakar den mest “grönt”. Lite som en mildare persilja. Med få tillbehör blev det här en god grön sås till grillat. Använd så färsk och spänstig blast som möjligt. Om du serverar den fint hackad eller mixad med stavmixern är som du vill. Jag är nog Team Finhackat.

Chimichurri med morotsblast

  • Skölj en knippa morotsblast noga. Lätt hänt att det finns jordsmulor kvar. Hacka fint och Lägg i en skål. Jag hackade även ner en tufs basilika.
  • Hacka ner lite färsk chili. Jag skrämde upp familjen med en hysteriskt stark habanero. Plus lite fint hackad vitlök och en kvart hackad röd lök.
  • Rör ner lika delar av olivolja och saft från en citron.
  • Salta och peppra.
  • Förvara i kylskåpet tills servering.