Gurksallad med mynta

Här grillar vi var och varannan kväll redan. Mest återkommande är nog lamm eller färska korvar. Och gärna många tillbehör. Den här salladen passar fint med mycket. Kanske till lamm, hummus och bönsallad. Eller kycklingspett och jordnötsås.

Gurksallad med mynta

Hyvla en gurka på längden. Hacka en liten näve färsk mynta fint. Lägg allt i en skål. Kläm över juice från en lime. Ringa över pyttelite olivolja. Och en liten udd strösocker behövs. Salta och peppra. Rör om och förvara kallt.

Veckans bästa

En ganska vanlig vecka att lägga till handlingarna. Mest jobb och tentaplugg för min del.

I går hann vi med en eftermiddagsdrink på The MiddleHouse i Mayfield. Är förtjust i den puben. Och hela byn!

Idag hann vi med en supertrevlig lunch på Peacook Inn i Piltdown utanför Uckfield. Väldigt rustik menu som med all sannolikhet inte blivit uppdaterad så mycket sedan åttiotalet. Men så väl lagat. Så ryktet om en bra kock verkar stämma. Minns inte vilket år jag åt gratinerade skaldjurscrepes senast.

VAD VI HAR ÄTIT?

Måndag: Grillade igen. Restfest på köttet från kvällen innan. Stiltongratinerad portobellosvamp. Grillade även blomkål och röd paprika. Plus att vi hade gårdagens bönsallad till.

Tisdag: Vego! Grön ärtsoppa med mynta och cheddartoast. Fullt möjligt att den hungriga maken rundade av med en kycklingpaj från vår lokala butcher.

Onsdag: Nästan vego! Risotto med grön sparris, parmesan occh räkor. Rabarbercheesecake till efterrrätt.

Torsdag: Knappt att det blev någon middag alls. Blev en variant på ‘korv med bröd’ med inspo från Waitrose. Stekt cumberlandskorv skivad på längden. Serverat på rostat bröd med stekt röd lök och majo. Vegetarianen i syskonskaran åt upp gårdagens risotto. Alla nöjda.

Fredag: Två sorters hamburgare (vanliga plus vegovariant med svamp) med rökt ost och tomatrelish. Ugnsrostad potatis med rosmarin. Blandade efterätter från Waitroses sortiment.

Lördag: Satayspett, jordnötssås, skivad gurka och “ristärningar”. Gud så gott!

Söndag: Sen publunch innan simtävling i Croydon så vi var inte så hungriga på kvällen. Rundade av veckan med att gå direkt på efterrätten. Glass till barnen. Ost och kex till föräldrarna med ett glas vin.

Köpenhamn

På påsklovet tog vi tåget till Köpenhamn efter våra dagar i Göteborg. Jag var där själv med tjejerna och vi bodde på Urban House.

Det här är ett stort hostel på krypavstånd från tågstationen. Skönt att det var nära eftersom vi drog omkring med mycket packning på resan. Vi hade bokat fyrbäddsrum men fick ett sexbäddars av någon anledning. Perfekt för mina tjejer att få krypa upp och få vara ostörd högst upp på våningssängarna. Även om vi fortfarande delar rum när vi reser kan man ju behöva sin egen space lite. Ett annat plus med rummet var att det är ovanligt bra med med praktiskt förvaring, som lådor under sängarna osv. Det känns som om vi bokstavligen flyttade in! Lyhört? Inte för oss som bodde längst bort i en korridor.

Dag 1 i Köpenhamn kom vi fram på eftermiddagen och tog sikte på Stroget och närliggande shoppinggator. Vi åt middag på La Galette eftersom deras galetter är helt glutenfria.

Och galet GODA! Härlig fransk liten restaurang. Med gott vin på glas. Går gärna dit igen. Efter middagen gick vi till Netto för att köpa godis och chips att ha på rummet. Alla nöjda med det.

Dag 2 tog vi sikte på glutenfri frukost vid Torvehallerne. Eller vi gick först hungriga till Naturbageriet som har ett UNDERBART utbud av glutenfritt. Herregud vad mycket fint de har! Men deras kortmaskin var sönder och vi hade inga cash så vi gick hungriga vidare. Lite snopet.

Hamnade istället på Vita Boost i Torvehallerne och beställde smoothiebowls med glutenfri topping. De får nog byta ut stavmixerna där tror jag för det var lite väl mycket klumpar i skålarna.

Vi tillbringade resten av dagen på Tivoli. Jag måste ju erkänna att det ÄR mysigt där. Detta sagt av en mamma som avskyr Gröna Lund.

Lunch på Tivoli? Vi föll för de glutenfria alternativen på Wagamama. Risnudlar till kidsen och sallad till mig.

Vi blev kvar sent på Tivoli. Vi teamade upp oss så de två äldsta försvann iväg på “allt som gick fort och var högt i luften”. Jag och Åttaåringen höll ett helt annat tempo och kände oss coola när vi åkte Kamelen. Fem gånger. Ha!

Vi pep i väg till Kodbyn innan det blev för sent och åt middag på Hija de Sanche för att sedan springa tillbaka och ta ett par sista turer.

Vad vi åt? Lite hipstertacos. Goda glutenfria majsbröd. Toppingen var lite “trött” tycker jag. Inte så stark heller trots att personalen varnade för att det kanske skulle vara för mycket kryddor. Nja. Trevligt hak men jag tar nog inte just den här omvägen igen.

Dag 3 var vi trötta och det blev det frukost på hotellet. Deras frukostbuffé är liten. Har inte mycket att erbjuda om man har celiaki. Men barnen åt gratis (frukt och yoghurt) och jag åt mackor och kaffe för 75 DKK. Så det blev lite ätet för alla. Sedan gjorde vi sista shoppingen på Stroget och hoppade på tåget till Stockholm med lunchpåsar i nypan. Jag tänker att vi snart är tillbaka!

Påskpizza med lax

Det blev inte mycket påskmat fixat förra veckan när vi var på resande fot mest hela tiden. Men en kväll lagade vi pizza i huset vi lånade. Köpte glutenfri pizzadeg (Lyx! Har inte sett sådan i England!) och pyntade ungefär såhär.

Påskpizza med lax

  • Kavla ut valfri pizzadeg på en plåt med bakplåtspapper.
  • Bred ett tunt lager creme fraiche på. Salta och peppra lite försiktigt.
  • Strö över riven ost. Vi hade prästost. Ingen högoddsare att det här kan passa västerbottensost.
  • forma ett par lätta avtryck med ett glas på pizzadegen. Kläck ett ägg i varje “hål” så att de inte flyter i väg.
  • Grädda pizzan på ca 230 grader i ugnen.
  • Låt pizza svalna lite.
  • Pynta med lax (vi hade gravad, hade hoppats på salmalax men det var slut i affären), avokado, skivad rädisa, röd stenbitsrom och smetana. (Nej det fanns ingen löjrom i affären heller.)
  • Skär upp i bitar och ät direkt!

Rödbetsbiffar med timjan

Rödbetsbiffar är en av mina favoriter om jag ska laga vegobiffar. De här är en variant som du kan göra lite från höften med morötter. GLÖM INTE timjan förresten. Alltid fin kombo med rödbetor. Vad vi serverade till? En matig sallad med ugnsbakad sötpotatis, smulad fetaost, oliver, bladspenat och balsamicocreme. Plus vitlökssås.

Fler tips på vegobiffar? De här med squash och halloumi. Eller de här med kikärtor och jordnötter.

Rödbetsbiffar med timjan

  • 300 gram färska rödbetor
  • 200 gram färska morötter
  • 1 liten gul lök
  • lite olja att steka med
  • 2 stora ägg
  • knappt 1,5 dl (glutenfritt) ströbröd
  • lite finklippt timjan
  • salt och peppar
  1. Riv rödbetor och morötter.
  2. Finhacka lök och stek med lite olja i en stekpanna tills den får färg.
  3. Blanda alla ingredienser i en stor skål. Låt svälla ett par minuter.
  4. Forma till handflatestora biffar. Låt gärna vila en stund för att sedan forma dem bättre innan stekning.
  5. Stek biffarna med lite olja. Ungefär 4 minuter på varje sida.
  6. Serveras varma men kan även ätas kalla.