Krusbärssylt med passionsfrukt

Det här blir ett litet terapeutiskt inlägg för att komma över sorgen av sommarens finaste sylt. Eller om det kanske är mer en marmelad. Till att börja med var jag inte speciellt snabb att plocka av årets krusbär. De var som allra bäst när vädret var så där olidligt hett i somras och vi mest gömde oss i den svala källaren hela dagarna. När jag väl kom mig för att plocka av krusbärsbusken var nästan alla bär övermogna.

Det blev 4 dl krusbär plockade till slut som jag kokade med lika mycket socker. Det blev lite för mycket socker. Nästa år halverar jag mängden. Men vad som verkligen gjorde sylten god var att jag rörde ner tre passionsfrukter i hopkoket. Jag kände mig jättenöjd över resultatet men hann inte mer än vända mig om i köket förrän jag tappade glasburken med all sylt i golvet. Man ska inte gråta över kraschad krusbärssylt men visst känns det en smula vemodigt. Om cirka sådär 10 månader är det förhoppningsvis nya bär på krusbärsbusken.

Smoothies med vattenmelon

Det blir mycket vattenmelon just nu och helst ska den vara alldeles iskall direkt från kylskåpet. Men det blir också en del smoothies då vi mixar den med frysta bär för att få det riktigt kallt. Jordgubbar och hallon blir det oftast, kanske 2/3 vattenmelon och 1/3 jordgubbar som blandas med en stavmixer och ibland även med passionsfrukt och lite saft från en lime. Sedan hälls allt upp med isbitar i en termos och håller sig kallt i picnicväskan. Mer avancerat än så här orkar vi inte göra när det är trettio grader i köket…

Smoothie med passionsfrukt och mango

Det görs ofta smoothies (eller vad säger man på svenska?!) här hemma och det här är min nya favorit med mango. Vi handlar ofta ICAs frysta mango som är både prisvärd och bra. Ett paket med färdigtärnad mango är på 250 gram kostar 16.90:- och är användbart till mycket. Dessutom så är tvååringen väldigt förtjust i att äta dem direkt från frysen som godis.

Smoothie med passionsfrukt och mango

  • 1 banan ca 100 gram
  • ca 100 gram mango
  • saften från en apelsin
  • 1 passionfrukt

Jag har förresten fyndat tranbär som ligger i min frys, borde inte de kunna gå ner i en smoothie? Tips på recept?

Ready Steady Cook!

I matprogrammet Ready Steady Cook! så har deltagarna med sig matingredienser för en viss summa som kocken i programmet ska laga en improviserad middag på. Här hemma testade vi en egen variant igår; jag gick till vårt dyra ica och handlade middagsmat för hundra kronor och sedan fick sambon trolla fram en middag med följande ingredienser:

1 st fänkål
1 påse svartrötter
1 påse jordärtskockor
4 hg färsk hälleflundrafilé
1 st passionsfrukt
1 pkt Kelda vaniljsås

Det blev faktiskt 104:- när jag kom till kassan men det var så nära jag kunde komma. Att välja ingredienser var inte helt enkelt men ganska kul. Jag försökte välja saker som han inte har använt förut i köket men som borde gå ganska bra tillsammans och det var ett tag sedan som vi hade haft fisk här hemma. Sedan så var det förstås ok att använda det som fanns hemma i kylskåpet också, dessvärre så var det ett tag sedan vi storhandlade så det fanns inte så mycket att använda till. Hursomhelst, sambon dök ner i kokböckerna och försvann ut i köket.

Resultatet blev ganska spännande, kanske något som skulle kunna kallas ugnsbakad hälleflundra med apelsin på en bädd med svartrot och -fänkålspuckar med pesto samt parmesangratinerade jordärtskockor. Jag hade hoppats på en efterätt med passionsfrukt och vaniljsås men det tror jag kocken glömde bort i middagsstöket. Middagen kanske inte går till historien som den bästa men det var en av de roligaste på länge och jag är rätt säker på att det här temat kommer att upprepas här hemma 🙂

Söndagmiddag med vänner

Vi tänkte att nyblivna föräldrar kanske inte riktigt har den tid som krävs för att laga en ordentlig söndagmiddag så vi bjöd hem Elin, S och den lilla Yorkshirepuddingen på en trerätters. Bebisen måste ju lära sig från start hur det går till! 😉

Rostade prosciuttorullar med ruccola och rödvinssirap
Till förrätt gjorde vi rostade prosciuttorullar, ett recept från en reklambroschyr från Ostkompaniet.

Rostade prosciuttorullar med ruccola och rödvinssirap
Till fyra portioner behöver du:
2 dl rött vin
3 msk socker
100 g riven ost, t.ex. Allerum XO (vilken annan ost som helst med lite karaktär funkar garanterat)
8 skivor prosciutto
2 vitlöksklyftor
50 g ruccolasallad
½ schalottenlök
olivolja
salt & peppar

Gör så här:
Gör en sirap genom att koka ihop vinet och sockret tills det återstår en tredjedel av mängden vätska. Låt sirapen svalna. Finhacka vitlök och strö den tillsammans med den rivna osten över skinkskivorna. Rulla ihop dem och grädda i ugnen i 225° tills rullarna fått lite färg. Servera skinkrullarna på en bädd av ruccola och finhackad schalottenlök. Krydda med salt och peppar, ringla över lite olivolja och toppa med rödvinssirapen.

Marias kommentar:
En förrätt som gick snabbt och enkelt att göra, men som ser mer avancerad ut än den är! God smakblandning mellan den lite salta skinkan, den kryddiga ruccolan och den sötsyrliga rödvinssirapen. Det här kommer vi göra fler gånger.

Citronstekt kycklingfilé med örtröra och tagliatelle
Varmrätten bestod av citronstekta kycklingfiléer med örtröra och tagliatelle, ett delvis modifierat recept från Allt om mat nr 2 2006.

Citronstekta kycklingfiléer med örtröra

Till fyra portioner behöver du:
4 kycklingfiléer
1 tsk salt
½ tsk citronpeppar
finrivet skal av 1 citron
rapsolja till stekning

Örtröra:
2 msk smör
2 skivade vitlöksklyftor
4 msk pinjenötter
pressad saft av 1 citron
½ dl vatten
½ dl finhackad persilja
½ dl finhackad salladslök
3 msk finhackad basilika
nymald svartpeppar

Gör så här:
Krydda kycklingfiléerna med salt och citronpeppar, klappa in citronskalet. Bryn kycklingen i lite olja i en stekpanna, lägg över i en ugnsfast form och efterstek i ugnen tills innertemperaturen är 70°. Håll kycklingen varm medan du fixar örtröran och pastan.

Under tiden pastan kokar (vilket jag förutsätter att du vet hur man gör) gör du örtröran: Smält smör och fräs pinjenötterna i en knapp minut. Lägg i vitlöken och fräs ytterligare en minut. Tillsätt den pressade citronsaften, vattnet och örterna och rör om. När du hällt av vattnet från pastan blandar du den med örtröran och serverar tillsammans med kycklingen.

Till efterrätt blev det fruktsallad med en sås gjord på passionsfrukter, ingen bild dock. Såsen var ett enkelt sätt att piffa upp en klassiker som fruktsallad.

Passionsfruktsås
3 passionsfrukter
1 msk strösocker
saft av ½ lime
1 msk vatten

Gör så här:
Dela passionsfrukterna och gröp ur innehållet. Blanda med socker, pressad lime och vatten. Häll över fruktsalladen och blanda om.