Okomplicerat och väldigt gott

Ibland kan den allra enklaste maten vara den godaste. Det är inte alltid krusiduller, lång koktid och svårtillgängliga ingredienser är det som går hem. Vi firade helg med panerad torsk, kokt potatis och kall sås i fredags. Så enkelt att man varken kan skylla på trötthet eller okunskap. Vispa ihop ägg, doppa fisken, rulla i ströbröd, salta, peppra och stek. Såsen gör jag på gräddfil, lätt creme fraiche, lite senap, citronsaft, salt, vitpeppar och en massa dill. Ännu godare är det förresten med stuvad spenat, men eftersom det bara är jag som uppskattar det får det bli kall sås emellanåt.

Sill sill sill!

DN kör en midsommarmatsspecial med Leif Mannerström och recepten verkar bra. Matjesillscocktailen till exempel ser väldigt god ut så den funderar jag på att göra i helgen. Jordgubbstiramisun verkar inte så dum den heller och jag har ju faktiskt lite savoiardikex i skafferiet sedan den förra matlagningskvällen. Är det någon som har köpt Leif Mannerströms nya bok Sill och Strömming?

Min egen favoritsill är nog kominationen matjesill, gräddfil, gräslök och nypotatis. Klassiskt och så gott. Till jul brukar jag göra egen senapssill efter Karin Chädströms kallskänksrecept (jag har tjatat om det förut, men hittar ni hennes kokbok, köp den!) som blir jättebra och som dessutom har kopierats ett antal gånger av vänner och bekanta.

På tal om sill var jag på Sturehof häromdagen och åt middag. Vi introducerade just en förrätt med fem olika sorters sill och strömming för en amerikansk gäst och hennes reaktion var väl sådär. Tur att hon var nöjd med hälleflundran till varmrätt. Allt var gott på Sturehof tycker jag förstås. Till sillen serverades även osten Viking som visade sig vara ett gott alternativ till den älskade Västerbottensosten.

Lax med tomat och kapris

Det blev en variant på kaprislaxen ikväll. Jag tog bort lite och lade till något annat, helt enkelt!

För två personer behövs:

2 portionsbitar lax (jag använder den frusna varianten som man kan köpa i paket om fyra bitar)
1/2 purjo
1 burk creme fraiche lätt
ca 5 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
cocktailtomater
cocktailkapris
ruccola
svartpeppar
cayennepeppar
ev. salt

Gör så här:

Fräs den skivade purjon i lite olja. Blanda i creme fraiche, buljongtärning och lite vatten. Krydda med svartpeppar, cayennepeppar och ev lite salt. Låt småkoka. Tillsätt de halverade cocktailtomaterna och kaprisen. Skiva laxen och låt puttra med tills den är genomkokt. Lägg lite ruccola på toppen och servera tillsammans med pasta (idag blev det fullkornspasta och det smakade bra ihop med laxen!).



Stekt havskatt med ljummen gurksallad

Jag jobbar vidare med mitt nyårslöfte om att prova andra fiskar än torsk, lax och tonfisk. Havskatten är den andra nya fisken för i år; (alldeles i början av året testade jag hoki) och den var lätt att få tag på (fanns färsk på Daglivs – ca 70 kr för en bit till två personer).

Till fyra portioner behöver du: (recept från Mat & Vänner, nr 1 – 2004)

4 bitar havskatt á ca 175 g
1 gurka
2 msk grovkornig senap
2 tsk honung
2 msk vinäger (gärna vitvinsvinäger) alt. pressad citron eller lime
1 knippe plockad dill
salt
nymalen vitpeppar
olja och smör till stekning

Gör så här:

Krydda havskattsfilén med salt och nymalen peppar och stek den gyllenbrun i lite olja och en klick smör. Skala gurkan, dela den på längden och skär i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg skivorna i en skål. Värm senapen i en liten gryta tillsammans med honungen. Tillsätt vinägern och låt koka samman i två minuter. Häll den varma lagen över gurkan och vänd i den plockade dillen. Lägg upp gurksalladen på tallrikar med fisken ovanpå. Kokt potatis passar bra att servera till.

Kommentar: till nästa gång ska jag göra extra mycket senapsvinägrett eftersom jag tyckte att det blev lite torrt. Fisken är väldigt smaklös i sig, så krydda lite extra!

Vi hade en flaska vitt J-P Chenet i kylen som funkade bra till havskatten. Och så blev det en snabb tomatsoppa till förrätt och den löjligt goda fruktsalladen i sockerlag med habaneropeppar som avslutning.