Citronkakor med mandel och ingefära

Söndagar med dåligt väder innebär att vi är hemma och bakar. Det gäller dock allt hålla sig på en enkel nivå så att tålamodet håller för både mig och tvååringen – recept där man bara rör ihop smet och häller ut på en plåt är mer än lagom…

Förresten! Ibland vet jag inte vad jag ska kalla recepten; är det här egentligen Ingefärskakor med citron och mandel alternativt Mandelkakor med ingefära och citron? Smakmässigt så finns ju alla tre smaker med ungefär lika mycket.

CITRONKAKOR MED MANDEL OCH INGEFÄRA, en plåt

  • 100 gram mjukt smör
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk ingefära
  • rivet skal från en citron
  • 1 msk sirap
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ca 25 sötmandlar
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Rör ihop smör och socker. Hacka mandel. Tillsätt vaniljsocker, ingefära, citronskal, sirap och mandel.
  3. Blanda mjöl med bakpulver och blanda ner i smeten.
  4. OM smeten känns för torr så kan du blanda ner någon matsked citronsaft.
  5. Dela degen i tre delar och rulla ut till längder som passar på tvären av plåten. Platta till längderna lite.
  6. Grädda kaklängderna i mitten av ugnen i ca 12 minuter.
  7. Skär dem i sneda kakor medan de fortfarande är varma.

Laxpaj med spenat och tomat

Oj då! Över 1200 inlägg här i matbloggen men  vi har aldrig bloggat om laxpaj! Det var lite otippat för laxpaj gör vi faktiskt lite nu och då.

Valet av mjöl till skalet är förstås valfritt. Den här gången blev det en blandning av dinkelmjöl och grahamsmjöl som fungerade alldeles utmärkt. Pinjenötter är förstås inte heller något krav.

Vi köpte en hel lax för 40:-/kilot häromveckan så det här är ett par bitar laxfilé som jag har använt. Uppskattningen av mängden lax är på ett ungefär då hushållsvågen är sönder.

Laxpaj med spenat och tomat

en pajform

  • 1,5 dl dinkelmjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 75 g smör
  • 0,75 dl kesella
  • ca 200 g färsk lax
  • smör att steka med
  • 1 paket färsk bladspenat (ca 250 gram)
  • 2 nävar pinjenötter
  • 200 gram cocktailtomater
  • 3 ägg
  • 3 dl gräddfil
  • 2,5 dl riven ost
  • salt och peppar
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Blanda mjöl, bakpulver och smör i en skål.
  3. Tillsätt kesella och arbeta ihop degen.
  4. Tryck ut degen i en pajform och låt vila kallt medan du förbereder fyllningen.
  5. Skär laxen i små kuber (och se till att inga ben är kvar!). Fräs lax med smör i en stor stekpanna och rör ner bladspenaten. Salta och peppra.
  6. Blanda ägg och gräddfil i en skål.
  7. Tillsätt lax, spenat, pinjenötter och riven ost.
  8. Förgrädda pajskalet i ca 10 min.
  9. Häll fyllningen i pajskalet.
  10. Dela cocktailtomater och lägg dem i pajen.
  11. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stelnat (ca 40 minuter).

Efterlysning: indiska alt vegetariska restauranger i Stockholm

Susanna i USA mailar och vill ha hjälp:

Hejsan. Jag behöver er hjälp. Vänner till oss (indier som bor i USA) ska turista i Stockholm i slutet av Maj. Kan ni rekommendera en eller några bra indiska eller vegatariska restauranger?? Tack!

När vi bodde inne i stan så åt vi ofta på Agra Tandoori på Kungsholmen annars så är jag inte så update med någon bra indisk restaurang. Gällande vegetariska förslag så var jag nyligen på Örtagården och åt en väldigt prisvärd lunchbuffé och deras läge är ju dessutom fördelaktigt för turister då det ligger ovanpå saluhallen vid Östermalmstorg.

Har ni några tips att förmedla till Susanna?

Årets påskmiddag med gamla favoriter

Här borta har vi drabbats av en kollektiv förkylning alla fyra och efter nattskiftet med hostande barn i vartannat hörn så var det bara att lägga ambitionsnivån lågt för årets påsklunch. Vi satsade helt enkelt på få rätter med liten insats som även visat sig vara säkra kort från tidigare middagar:

Först en repris på förra årets laxcheesecake. Det är verkligen ett enkelt recept som jag gärna rekommanderar till trötta amningshjärnor. Kavring och smör används som bas och sedan görs en fyllning med bland annat rökt lax, dill och philadelphiaost som breds ovanpå.

Sambon grillade lammsadeln som serverades med bland annat savoykål och sidfläsk.

En liknande sallad hittar du här.

Ytterliggare en favorit i repris till efterrätt – vit choklad med mascarpone till en citrussallad.

Stöd BRIS och få en kokbok av Tommy Myllymäki

Att få utmärkelsen Årets Kock innebär onekligen att det blir minst ett år i rampljuset i alla tänkbara matsammanhang. För ett tag sedan så bloggade jag om att förra årets vinnare Tommy Myllymäki gjort en bra creme fraiche för Arla och nu dyker han upp i ett samarbete mellan Eniro och BRIS: för skänker du 100 kronor till BRIS så får du en receptbok på olika smårätter med ovan nämnda kock. Info om hur beställer bokenhittar du här. Min bok är beställd och jag återkommer när den har landat i brevlådan!