A piece of cake

På tisdags släpps Leila Lindholms nya kakbok A piece of cake och jag har just slängt in en beställning på Ad libris. Leilas recept har alltid funkat bra här hemma så jag köper boken osedd och hoppas att hon fortsätter på sitt okomplicerade sätt. Eller som Ad Libris själva beskriver boken:

Leilas A Piece of Cake är en komplett, grundläggande och färgstark bakbok fylld av läckra recept på allt från småkakor, mjuka kakor och tårtor till matbröd och knäckebröd. Nya spännande bakverk som chokolate cupcakes, New York blueberry cheesecake och kola- och pekannötspaj varvas med klassiker som mormors goda kardemummaskorpor och nio olika smaksättningar till en vanlig sockerkaka. Briocher, fougasse från Provence, surdegsbaguette och nio sorters scones varvas med hurtbullar, danskt rågbröd, Leilas goda lingonlimpa och turbosnabb filmjölkslimpa.

Det låter definitivt som en bok som kommer att användas här hemma!

Lunch på Aquaria

Vad tror ni om att blogga om museiluncher under årets föräldraledighet?! Tidigare museispaningar har varit småkakor på Nationalmuseum och sopplunch på Etnografiska museet.

När svärföräldrarna var här för ett tag sedan åkte vi till Vattenmuseumet Aquaria på Djurgården. Det är ett ganska lättsamt museum som passar småbarn. Mest uppskattat för vår tvååring var att att krypa under (!) akvariet med hajar och att spana i den coola murenan. Dessutom – enklaste sättet att ta sig till Aquaria är med Djurgårdsfärjan från Slussen och det är en turistattraktion i sig förstås.

Deras lunchrestaurang bjuder inte på några kulinariska överraskningar utan serverar ost-och-skinkmackor, paj, pastasallad och bakad potatis. Kakbuffén är generös och ej att förglömma: deras utsikt mot Skeppsholmen och alla förbiputtrande båtar är faktiskt grym vilket plussar upp lunchbesöket avsevärt. Så alltså; det är mer utsikt än mat du får för pengarna,

Två portioner med bakad potatis och skagenröra + dryck och en barnportion med pannkakor kostar totalt 250:- och sedan får du lägga till 80:-/vuxen för inträde. Kaffe ingår tyvärr inte. Det är alltså inte helt gratis men för budgetturisten finns ett sött litet växthus utanför restaurangen där man kan äta medhavd matsäck.

I restaurangen.
Gott om plats på en måndagslunch.
Snabbmickrade pannkakor och en helt ok skagenröra.

Tomat och mozzarellagnocchis med bacon och parmesan

Duktiga mammor gör sina egna gnocchis. Vi andra som inte hinner, köper dem färdiga och gör en ultrasnabb middag – det tog nästan längre tid att duka bordet än att laga maten. Tvååringen åt gnocchis så att lockarna yrde!

GNOCCHIS MED BACON OCH PARMESAN

  • Dessa gnocchis från Rana är fyllda med tomat och mozzarella. Stek dem i smör ett par minuter och servera dem med bacon och parmesan.
  • Pynta med torkad basilika på toppen.

Blandade nyheter

På sista tiden har det ramlat in varuprover från Loka, MER och BonAqua. Jag är en ganska tacksam försökskanin just nu när det gäller vatten och andra drycker eftersom jag är konstant törstig av allt ammande men i denna testomgång var det egentligen bara en…

Barista Cup 2008

Igår var det dags för Sveriges skarpaste baristor att tävla i Barista Cup!

Som arrangemang är Barista Cup underbart nördigt. En trappa ner i Bonnierhuset pågår finalen under en hel dag och det är en hängiven publik som studerar varenda rörelse från finalisterna på storbildsskärmarna. Roligast är kanske att tjuvlyssna på kaffediskussionerna i Latteloungen: i går var det mycket prat om rättvisemärkt kaffe, något som även finalisten Karin Hedberg tog upp sin presentation, om baristans möjlighet att påverka konsumenten att välja rättvisemärkt kaffe. Bra! Annat skvaller i Latteloungen var om frisörsalongen Raptis&Ahlgren i Gamla Stan som har en egen barista.

Hursomhelst. Daniel Remheden från Klostergatans Vin&Delikatess i Lund blev Årets Barista och hans kollega Peter Frennhoff vann titeln Beige Award (och dessutom andrapriset som Årets Barista) för sin caffe latte. Lycka till i World Barista Championship i Köpenhamn i sommar!


Karin Hedberg som finalist i Årets Barista Cup.