Inläggning av råa oliver

Vi har fått mail från en läsare som letar efter tips inför inläggning av råa oliver köpta i Italien:

Ciao Ragazze, Trevlig sajt ni har som jag just hittade. Har nyligen kommit hem från Syditalien och köpt råa gröna oliver. Har ni ngt tips på inläggning i saltvatten (alltså proceduren innan man lägger dem i t.ex. olivolja med vitlök etc.) Jättetacksam för svar.

Bästa hälsningar Inga F.

Vid googling på “olives preserving” (efter tips på det här forumet) får jag följande resultat.

Någon som vet exakt hur Inga ska göra? Lämna kommentar!

Mina fastrars mat

För ett litet tag sedan fick jag kokboken “Mina fastrars mat” skriven av Paolo Roberto och vilken guldgruva det är! Jag har läst den från pärm till pärm och förälskat mig i både recepten och de korta berättelserna som inleder varje kapitel. Den familjära stämningen runt bordet är ett genomgående tema och jag har lust att testa precis alla recept.

I helgen lagade jag entrecote i tomatsås. En enkel rätt med få ingredienser. I princip är det bara utbankade entrecoteskivor med kryddor på som rullas ihop och får puttra i tomatsås i en timma. Minimal arbetsinsats, men köttet blir så mört att det nästan smälter i munnen. Eftersom jag lagade entrecoten precis efter receptet i boken utan några ändringar vill jag inte publicera det här.

Till entrecoten serverade jag parmesanpanerad aubergine. Håhå… det här bara måste ni prova. Som ensam rätt med bara lite sallad, på en buffé eller som tillbehör till kött, fisk eller kyckling. Ganska mättande och en fullvärdig ersättare till pasta. Receptet finns här.

Ni som tycker om italiensk mat bör inte missa Paolo Robertos matlagningsprogram Primo Paolo som sänds på tisdagar i TV4Plus kl 21. Paolo lagar mat tillsammans med sina fastrar och kör runt i en Fiat 500. Vyerna är fantastiska och maten ser enormt god ut. En uppdaterad version av Solens Mat, kan man säga.

Vinnare, frukost på Caffè Ugo

Det är dags att presentera ytterligare en vinnare i förra veckans födelsedagstävlingar. För att vinna en frukost för två personer på Caffè Ugo behövde man veta att kaffet som serveras där importeras från San Remo. Det var kul att läsa om era favoritfrukostar; en del föredrar att äta en extra lyxig frukost hemma medan andra gärna går på lokal.

Vi säger hurra och grattis till Carin som tillsammans med sin man eller en vän kan äta frukost på Caffè Ugo! Hennes favoritfrukost åts nyligen under en semesterresa på Sardinien:

Just hemkommen från Sardinien är längtan efter gott italienskt kaffe stor och min favvofrukost/brunch är en av dem jag intog där, på en agriturismo i Tresnuraghes, i en olivlund. Först te sen en stor latte, blodapelsinjuice, färskt bröd med parmaskinka och ost, därefter som avslutning till ytterligare en latte – en ljuvlig kaffesmakande kall pudding som serverades lätt överpudrad med kakao. Inte konstigt att man längtar tillbaka… och ja, det var med maken och han är även favoritsällskapet.

Vinnare av te från Johan&Nyström

Oj vad det var kul med födelsedagsfirande här i bloggen! Vi har några vinnare kvar att publicera och här kommer vinnaren av te från Johan&Nyström! Rätt svar på tävlingsfrågan är att det finns tre stycken Johan på rosteriet och den som  får smutta på deras fina te framöver är Jennie som motiverade med ett fik i Wisby. Vi är ju bra på att lovebomba ställen här i Stockholm så det kändes bra att puffa för något som är utanför nollåttaområdet:

Jennie skrev:

Jag bor i Göteborg men mitt favoritcafé ligger faktiskt i Visby! Det heter “S:t Hans café” och ägs av min faster Liselotte.

Deras utegård där man kan sitta är helt underbar, det är ibland ruinerna av en gammal kyrka så det är en otroligt mysig och vacker plats. De sänder även nyhetsmorgon under “almedalsveckan” från hennes café.
Dom serverar både fikabröd och lunchrätter så det har alltid något för alla vilket jag tycker är toppen! Det caféet kan jag verkligen rekommendera precis alla att besöka om man befinner sig i Visby. Och i huset som är precis brevid ligger “Kränku” som säljer och tillverkar fantastiskt goda théer dom med! Dom är mest kända för “Gute”blandningen tror jag.

Vinnare, Gourmet Sweden

För att vinna den fina presentlådan från Gourmet Sweden ville vi veta vad ni skulle bjuda utländska gäster på som var typiskt svenskt. Jag kan lova att snålvattnet rann när vi läste igenom alla kommentarerna!

Tills sist enades vi om en vinnare som förutom att bjuda på något typiskt svenskt även sätter fingret på en annan viktig aspekt av en middagsbjudning, nämligen att det enkla också kan vara det bästa eftersom man har mer energi över för sina gäster. Så grattis säger vi till Översättarhelena som bjuder på:

Potatismos och strömmingsflundror. Man ska alltid skruva ner ambitionerna ett par snäpp när man har gäster, så blir man en mycket gladare och trevligare värdinna och festen blir roligare för både gästerna och en själv!