Kära tomten (tips och önskningar)

Äsch jag är lite svag för julklappstips ändå. Jag tänkte påminna om ett par grejer vi är supernöjda med i vårt kök och som vi använder OFTA. Gillar rustika grejer som håller länge.

Först ut. Stekbordet från Svangrens. Det flyttade in hos oss 2006 (!) och vi använder det ofta. Senast i lördags när maken preppade ett gäng burgare. Just nu har vi gasspis och det är så smidigt att laga över två lågor. Håller saker varmt på ena sidan medan man steker klart på andra sidan. Gillar sedan att servera mat direkt från stekbordet på middagsbordet.

En annan köksfavorit vi använder ofta är vår svarta gjutjärnsgryta Sarpaneva från iitala. Den här årstiden puttrar den på spisen varje vecka. Fick en liten chock dock nu när jag googlade och såg vad den kostade. Oups! Vi köpte den för typ tio år sedan för en tredjedel av priset. Superkvalité med andra ord. Älskar att använda den!

När det gäller kokböcker har jag precis sträckläst Mathias Dahlgrens Kokbok för gråa dagar. Behaglig läsning. Underbara foton med input av illustratören Jan Berglin.

En sak till. Älskar vår marmormortel. Fint fyndad för typ två pund i en välgörenhetsaffär här i England.

Och om jag får önska något? (hallå INGEN har frågat hitills…)

När jag var på Daniel Berins Krog i somras blev jag så himla förtjust i deras champagneglas. Hela middagen hade olika glas från Riedel och deras champagneglas ger mig typ gåshud. Häll upp bubbel i dem och se hur bubblorna rör sig. Magi! Kan inte riktigt sluta tänka på dem. Finns kanske en risk att min champagnekonsumtion kan komma att öka med 500% om de här glasen flyttar in – eftersom jag kanske måste kolla hur bubblorna blir varje gång. Detta sagt av någon som vanligtvis dricker vin i duralexglas.

Nummer två på min lista som ingen har frågat efter (WTF…) är kokboken Högtid av Stefan Ekengren. Ni vet han som har fantastiska Hantverket som jag bloggat om här. Hann bläddra lite i den när jag var i Sverige senast. Känns som om den kan hänga med länge. OCH användas. Inte självklart för alla kokböcker eller hur?

Tror att mitt liv skulle bli än mer komplett med riktiga grillbestick. Ni vet sådana där med trähandtag och med knivar värdiga att skiva en entrecote med. Typ lite ungefär som Gense Old farmer. Eller kanske något mer åt det franska bistrobestickhållet. Alltså att de är ganska nätta. När jag ser sådana i ett skyltfönster blir jag som ett barn som inte kan röra mig ett steg framåt. Kan. Inte. Sluta. Beundra. Kom igen nu tomten…

Saffransscones

Här kommer ett slappt tips om du inte orkar baka lussebullar. Gör saffransscones! Det doftar precis lika gott när plåten kommer ut från ugnen och du slipper de geggiga russinen. Strösslade hackade hasselnötter på ena plåten och petade in små mjölkchokladspluppar på den andra. Båda varianterna blev lika uppskattade.

Serveras varma med smör. Kanske hjortronsylt. Eller clotted cream. Philadelphiaost funkar också. Eller cheddar. Vi hann testa alla varianter. Min typ av adventfrukost.

Saffransscones

Två plåtar.

  • 100 gram smör
  •  en påse saffran
  • 1 msk flytande honung
  • en liten nypa strösocker
  • 8 dl (glutenfritt) vetemjöl (480 gram)
  • 4 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 4 dl mjölk
  1. Smält smöret.
  2. Stöt saffranet. Tips! Enkelt fixat om du gör det utanpå påsen med morteln!
  3. Blanda ner saffran, honung och socker i smöret. Låt svalna.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en står skål
  5. Tillsätt mjölk och det smälta smöret. Rör ihop snabbt till en slät smet,
  6. Forma jämnstora bröd på två bakplåtsklädda ugnsplåtar. Åtta på varje plåt.
  7. Pynta med lite hackade hasselnötter eller mjölkchokladsknappar innan sconesen gräddas i ca 250 grader.

Rödbetsgryta (kanske en rödbetsbourguignon)

Det här kanske inte ens är värt att kalla bourguignon. Men gillar idén att koka ihop efter samma smakpalett, men att ersätta köttet med klyftade rödbetor.

Vad min familj tyckte? Lite olika. Tror maken mumlade något att det skulle kunna bli bättre med kött. Ett barn tyckte att rödbetorna var lite för röda (!). Men jag tycker att det här är ett bra kort om man vill rösta in mer veganskt i vardagsmaten. Nästa gång provar jag  kanske att röra ner lite röda linser för att få en mer mättande gryta. Jag lovar att doften är fantastisk!

Rödbetsgryta – rödbetsbourguignon

4 portioner.

  • Lite olja att steka med
  • 1 gul lök
  • 4 vitlöksklyftor
  • 8 normalstora färska rödbetor
  • 6 normalstora morötter
  • 3 lagerblad
  • en tufs färsk timjan
  • salt och svartpeppar
  • 2-3 msk tomatpuré
  • 2,5 dl rödvin
  • 5 dl grönsaksbuljong
  • 150 gram portabellosvamp
  • 250 gram skogschampinjoner
  • en näve små steklökar
  • lite (glutenfritt) redningsmjöl
  • färsk timjan att pynta med
  1. Hacka gul lök och vitlök. Stek med lite olivolja i en större kastrull.
  2. Skala och klyfta rödbetor. Skala och skär morötter i jämnstora stavar.
  3. Lägg rödbetor, morötter, lagerblad och färsk timjan tillsammans med lite salt och peppar i kastrullen. Fräs i ca 5 minuter. Rör om då och då.
  4. Rör ner tomatpuré, rödvin och grönsaksbuljong. Låt grytan sjuda 15-20 minuter.
  5. Under tiden, putsa och klyfta all svamp. Skala och klyfta steklök. Fräs allt med lite olivolja i en stekpanna. Salta och peppra.
  6. Smaka av grytan när rotfrukterna börjar bli genomkokta. Smaksätt med lite mer vin, buljong, örter och kryddor om du vill. Pudra över ca 2 msk redningsmjöl. Rör om försiktigt tills den grytkoket tjocknar.
  7. Tillsätt stekt svamp och steklök. Sjud en stund till. Pynta med lite färsk timjan.

Veckans bästa

Vi maxar advent så klart. Hivar upp allt pynt (vilket tyvärr inte är så mycket eftersom det inte kom med i flyttbilen när vi flyttade) och julgranen är på plats.

Vi köpte en från John Lewis förra året och jag måste erkänna att jag är nöjd med den. Och saknar inte att städa granbarr i mellandagarna.

Har bakat saffransscones, apelsinfudge och rocky road. “Mulled wine” från Sainsburys får duga som fulglögg. Nåja om jag lyckades vänja mig vid vietnamesiskt “vin” när vi  bodde i Vietnam så är det här inte det värsta. Sedan har jag upptäckt det goda med varm kryddad cider.

Veckans middag

Måndag: Kycklingpasta med soltorkade tomater och saffran.

Tisdag: Lax med ingefära, lime och chili. Plus pak choi och ris.

Onsdag: Fegvego! Grönkålssoppa med frikadeller.

Torsdag: Vego! Falafelwraps.

Fredag: Fajitas.

Lördag: maken preppade fantastiskt goda vildsvinsburgare från en närliggande farm shop. Med bacon, ost och kimchi. Plus guachangmajonnäs till pommes fritesen. GUD så gott!

Söndag: maken preppar just nu söndagsstek, Yorkshire puddings, skysås och massor av grönsaker. Mince pies till efterrätt.

September 2019 i korthet

Utflykt: När jag fyllde år i somras fick jag ett besök på Gripsholms slott med efterföljande afternoon tea på Gripsholms Värdshus i present av min arbetskompis Eva. En av de första dagarna i september cashade jag in den där presenten och det blev en superlyckad dag. Jättetrevligt slottsbesök, men framförallt en helt fantastisk afternoon tea. Och fint sällskap, så klart. Det blev en toppendag!

Utelunch: När värmen fortfarande var kvar i början på september, köpte Magnus och jag med oss plocksallad från Konsum och satt i Polishusparken och åt lunch. Verkligen ingen märkvärdig mat, men en skön och spontan stund utomhus. Sånt jag saknar nu när dagsljuset har försvunnit.

Frukost på café: Man kan undra om Stockholm behöver fler Fabrique-bagerier, men i slutet på sommaren öppnade de i alla fall i ny och större lokal på Scheelegatan. Det nya stället är stort och har många sittplatser till skillnad mot på gamla adressen, så här kan man verkligen sitta och äta frukost eller fika. Tillsammans med Maria testade vi frukosten en helgmorgon. Godkänd frukost och mycket väl godkänt sällskap.

Husmanskost: Den kommer som ett brev på posten den här tiden på året – längtan efter svensk husmanskost. I september gjorde jag säsongens första fisksoppa och en rejäl batch med köttbullar. Att rulla köttbullar är i och för sig inte det roligaste jag vet, men det borde vara lag på att köpa minst ett kilo fläskfärs åt gången. Hur härligt är det inte att ha ett par portioner köttbullar i frysen att ta fram när tiden är knapp för matlagning? Megahärligt!

Favoritplats: Den sista veckan i september var vi på Rhodos och bodde som flera gånger tidigare på Sunprime Miramare Beach precis vid havet. Ett genidrag efter en väldigt intensiv period på jobbet.

Efter en vecka med avkoppling, sol, bad, grekiska sallad till lunch varje dag (precis som på Cypern i våras), en massa bokläsning och tid tillsammans med min favoritperson var jag som en ny människa. Vilan och värmen gjorde mig gott.

Tillbaka till vardagen: Sista kvällen på Rhodos låg jag i solsängen på vår terrass och beställde mat för hemleverans dagen efter. Sämre utsikt har jag ju haft när jag har gjort den där planeringen inför en ny vecka.