Cornwall: två dagar i St Ives

Vi passerade St Ives på höstlovet. Vet att det är mycket turister där sommartid. Tänkte att det kanske skulle vara lite lugnare där på höstlovet? Svårt att jämföra såklart eftersom vi inte har vart här sommartid men det var MYCKET turister här sista måndagen i oktober. Så klart att höstlovet spelar roll. Det blåste en hel del och surfarna trives i vågorna.

Vårt hotell låg centralt och efter en del letande blev vår parkering 15 minuters promenad bort. Vi hade ett rymligt familjerum på The Western. Lite slitet sådant och frukosten var på minimal ambitionsnivå, så den tänker jag att ni hoppar över om ni råkar bo här. Gissar att man bokar bra boenden i tid om man ämnar åka till denna kustpärla.

Det vi gillade bäst de här dagarna var nog att ta sikte på mindre gränder och inte minst kvällspromenaden hem efter middagen då det äntligen var lite mer luftigt på gatorna. Missade tyvärr ett besök på Tate då det kräver bokning i förväg. Äsch det var lite synd. Så boka även detta museum i tid om du planerar att åka hit.

Har två bra matrelaterade tips från de här dagarna:

1. Hittade fantastiskt goda glutenfria pasties. Hittills de godaste vi hittat i Cornwall. Fyndade hos The yellow canary cafe. Fem stjärnor för dem.

2. Middag behöver bokas i förväg i St Ives. Vi hamnade med lite sista-minuten-tur på the Harbour som ligger strategiskt på första parkett vid hamnen. Bara läget gör ju att det blir uppbokat. Här är det fisk och skaldjur i snabbmatsformat. Förra året fanns de med på topp-20-listan för bästa fish&chips i England, Mycket är friterat på menyn. Obegränsat med fries till maten. Vinnaren i vår familj var den som valde grillad fisk till sin fish & chips. Jag tror maken och jag kom på god tvåa med våra crab rolls och pilgrimsmussel-burgare. Bra alert service, de har koll på glutenfritt och tur nog hade vi nära hem till hotellet efteråt.

Kålpudding

Ha! Jag gjorde det! Kålpudding!

Det har vart på min mentala lista den här hösten sedan jag fick hem rårörda lingon från Ocado. Helt överstissig när jag väl satte igång och fick fina tips i min numer källa-till-all-matlagning Matmejlets facebookgrupp. Om ni inte redan gör, följ Matmejlets instagram, sedan växlar du upp och börjar prenumerera på hennes magnifika veckomail som är min rutin att läsa innan jag går upp ur sängen på lördagarna. Om du gillar än mer, gå med i den fina FB-gruppen. Mycket fin och bjussig stämning där. Blir alltid glad när jag kikar in där.

Nu tillbaka till min allra första kålpudding. För det här var faktiskt första gången jag lagade en. Blev nöjd. Och alla skrapade tallrikarna. Hade fläskfärs från vår dealer runt hörnet. Riktigt färsk vitkål. Ingen vitpeppar men istället vår pepparkvarn med fem sorters peppar i. Den har jag till väldigt mycket och tycker den passar fint. En vitpepparburk skulle som inte gå åt alls hemma hos oss. Jag gjorde förresten ett misstag: hade ingen oxfond hemma (har jag ens sett det i mataffären här?) utan chansade på att röra ner två små ” meat stock pots” i färsen. Ett mycket dåligt beslut för den löste ju inte alls upp sig, inte ens efter trekvart i ugnen.

Parallellt gjorde jag en separat portionsform med quornfärs med samma smaksättning och kål. Den var betydligt kortare i ugnen. Kanske 20 minuter? Den blev helt ok och Fjortonåringen gav den godkänt.

Tillbehör? Rårörda lingon, gräddsås och ugnsrostad potatis med rosmarin.

Kålpudding

Till din största ugnsform.

  • smör att steka all kål med
  • 800 gram vitkål (dvs samma mängd som färs – ifall du vill göra ett mindre recept.)
  • drygt 1 dl vatten
  • 3 – 4 matskedar sirap
  • 3 – 4 matskedar (glutenfri) mörk soja
  • 800 gram fläskfärs
  • 1 dl grädde
  • salt och vitpeppar (där jag har pepparmix istället)
  • lite torkad timjan
  • 2 msk köttfond
  • 2 stora ägg
  • färsk persilja till servering
  1. Hacka all vitkål.
  2. Smält en klick smör i en stor stekpanna. Häll ner all kål och1 dl vatten och låt fräsa LÄNGE.  Du hinner göra en himla massa under tiden. Ringla över sirap och sojasås. Kålen ska bli riktigt mjuk och ha fin smak av den karamelliserade skyn.
  3. Under tiden: Blanda fläskfärs i en stor skål med ägg, grädde, fond, salt och peppar och ett par stänk torkad timjan.
  4. Fram med din största ugnsform. Lägg ut färsröran jämnt. Sedan på med all kål.
  5. In i ugnen på ca 175 grader. Min tog 45-50 minuter innan det var klart och hade en fin gräddad yta.
  6. Klipp över persilja innan servering.

(förra) veckans bästa

Jag var alldeles för trött för att lägga upp veckoinlägget igår kväll. Ramlade hem trött och mör efter ett höstlov med blåsiga dagar i Cornwall. Har mest vart utomhus och promenerat på alla fina stränder. Inte riktigt väder för bodysurfing det här höstlovet men en dag kom de tappraste i havet med sina våtdräkter. Allt har vart väldigt välriggat för “social distansering”. Vi hoppade över all shopping, museum etc  av förklarliga skäl men det var fint med miljöombyte.

Nu laddar vi om för en månads “lockdown” från och med torsdag. Dvs bara det mest nödvändiga kommer att vara öppet. Det är tänkt att barnen ska gå i skolan men vi tar det lite som det kommer. Känns som att det finns ganska starka viljor om att få stänga ner även dem inom kort. Tolvåringen är isolerad en vecka framåt eftersom det finns två covid-fall i hennes årskull. Det är inga personer hon känner eller har kommit nära. Så hon hemskolas från och med nu med “live”-lektioner via teams.

Veckans middag:

Måndag: på The Harbour i St Ives. Vi åt blandat på temat fisk och skaldjur. För min del en “burgare” med panerade pilgrimsmusslor.

Tisdag: en efterlängtad middag på Kahuna i Newquay. Vi var där för ett år sedan. Deras  “djungle curry” är så bra! Allt är bra!

Onsdag: mindre bra middag på Maharadjah i Newquay. Hit går vi inte igen även om servicen var trevlig. Men allt var verkligen uppbokat i stan den här kvällen, och det var ett ganska begränsat utbud på restauranger med glutenfria alternativ.  Vi borde egentligen bli bättre på att boka boenden med eget kök när vi är ute och reser för att slippa sådana här trista kompromisser.

Torsdag: pubmiddag på Brendon Arms i Bude. Här har vi ätit många gånger genom åren. En trevlig  pub som är mycket familjevänlig. Åt deras lasagne.

Fredag: Äntligen tillbaka på Temple i Bude. Herregud vad bra!  Lika bra som i somras. Rekommmenderas verkligen.

Lördag: glutenfri pizza från La Bocca i Bude. Mycket bra.

Söndag: Fem timmars bilkörning hem. Hueeähh. Vi brukar ju vanligtvis stanna en natt halvvägs på vägen hem från Cornwall. Tom kyl hemma och ingen var pepp på att laga middag. De två äldsta hade nudelfest med läxorna. (tips! Itsu har helt ok glutenfria nudlar)  Vi andra tre gick till vår pub rakt över gatan som stänger ner efter onsdag. Åt en fantastiskt fin filodegsinlindad kyckling med brie. Känns så vemodigt att de stänger ner! Inte minst för att det är så välriggat där med glesa bord och duktig personal som gör allt för att det ska bli “rätt” i coronatider. Det är som hjärtat i byn.

Devon: vårt stopp i Chagford

Här bodde vi andra natten på höstlovet. Natten innan sov vi i Bournemouth och på eftermiddagen hade vi hunnit med en bensträckare och fika i West Bay intill Bridport. West Bay visade sig vara en fin liten kustpärla jag kan tänka mig att stanna längre vid en annan gång.

Nu om Chagford. Hur gullig by! Bor gärna här igen om vi bilar till södra Cornwall. Vi hade två rum ovanpå puben Ring O’Bells. De har bara fem rum så bokas i förväg. Åt en riktigt fin söndagsmiddag med ljuvliga efterrätter på The Globe Inn. Det var gott om hundar på puben vi bodde på, ett gäng härliga grannar som kom in för en pint och vi bjöds på en rustik frukost dagen efter. Vaknade upp till en disig måndag morgon och hann kika vidare i byns fina butiker innan vi fortsatte vår resa genom Dartsmoor Nationalpark och tog sikte på St Ives. Ett himla fint stopp på höstlovet.

Bournemouth: middag på Kala Thai

Bournemouth visade sig från sin mest blåsiga och regniga sida i lördags. Som jag längtade in i värmen för middag efter vår promenad ner till piren. Mascaran var nere på hakan och jag tror inte någon i familjen ville se sig själv i spegeln.

Kala Thai hade vi bokat i förväg. Redan vid halv sex var det en hel del gäster. Gott om plats för övrigt mellan borden som det förväntas i Coronatider.

Här är mycket på menyn glutenfritt, vilket såklart var en av orsakerna till att vi ville gå hit. Men också för att vi var sugna på riktigt bra thaimat, och hoppades ju att de skulle leva upp till förväntningarna.

Hur det var?

Otroligt snabb servering. Generösa portioner. Att kalla mat för ”fräscht” låter så fånigt men det här ÄR verkligen det. Bra schvung i smaksättning. En riktigt bra middag alltså. Hamnar vi i Bournemouth igen så är jag ganska säker på att vi hamnar här på nytt.