Couscous med morötter och fetaost

Jag har skrivit det förr, men Fontanas ekfatslagrade fetaost pimpar verkligen upp den mest bleka rätt. Eftersom couscoussalladen behöver smakrika kompisar presenterade jag dem för varandra och de blev ett lyckat par. Snabba ryck i köket är dessutom min vardagsmelodi, så den här rätten passar fint här hemma.

Till tre portioner behöver du:

2 1/2 dl couscous
2 1/2 dl vatten
1 1/2 msk tomatpuré
1 schalottenlök
1 liten vitlöksklyfta
2 tomater
1 liten morot
en liten snutt fetaost

Gör så här:

Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olivolja. Tillsätt tomatpuré och buljongtärning och slå sedan på vattnet. Rör runt och låt koka upp. Häll i olivolja och couscous, ta kastrullen från värmen och lägg på locket (eller täck med plasfolie). Låt stå i fem minuter så att couscousen sväller. Filéa och hacka tomater och skiva moroten tunt. Blanda  couscous, tomat och morot och toppa med smulad fetaost.

Jag serverade couscousen tillsammans med kycklingfilé som jag  hade marinerat i olivolja, skal från en citron, en finhackad vitlöksklyfta, salt och svartpeppar. En bra allround-kyckling!

Årets första rabarberpaj

I helgen skördade vi våra egna rabarber och det går ju inte att låta bli att göra paj på de första späda rabarberstängerna!

Smakmässigt blev det här en fin kombo med mandelmassa och citron. Fyllningen blev dessutom väldigt krämig och fin – jag kan tänka mig att den skulle göra sig väldigt bra i små portionsformar för ett buffébord.

Rabarberpaj med mandelmassa och citron

PAJSKAL:

  • 150 g smör
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 msk vatten

FYLLNING:

  • 50 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 100 g mandelmassa
  • rivet skal från en halv citron
  • 2 tsk kardemumma
  • 400 g rabarber
  1. Tärna smöret i små kuber för att lättare blanda med vetemjöl till en pajdeg. Blanda i lite vatten för arbeta ihop degen snabbt. Kavla ut och lägg i en pajform. Låt stå kallt en timme.
  2. Skiva rabarber i tunna skivor.
  3. Smält smör i en kastrull och rör ner socker.
  4. Vispa ihop äggen och rör ner i kastrullen tillsammans med kardemumma. Sjud på låg värme och vispa tills krämen tjocknar. Ta kastrullen från spisen.
  5. Riv mandelmassa och citronskal. Rör ner i krämen och rör om tills krämen blir slät.
  6. Sätt ugnen på 225 grader och grädda rabarberpajen mitt i ugnen i knappt 25 minuter.
  7. Servera med lättvispad vispgrädde!

Trädgårdsrapport

I år är det mer säkra kort och mindre experiment i trädgården vilket är en krass prioriteringsfråga nu när jag jobbar heltid igen. Det blir mer morötter än förra året och  ett första försök att driva upp tomater från frön. Sedan blir det blir majs, squash och de vanliga gröna kryddorna. Vi får helt enkelt se vad vi hinner med! Hittills så har vi mest skördat ramslök, ruccola och en övervintrande dragon.

Ruccola är så otroligt tacksam att odla. Den sköter sig själv och det tar inte lång tid innan bladen dyker upp. Och den smakar så mycket bättre än den man köper i affären. I år odlar jag den i kruka eftersom sniglarna åt den förra året ute i trädgårdslandet.

Rödbetorna är också på gång! Här är nog det största problemet – barnen. De röda bladen är väldigt lockande att plocka och Treåringen går och drar upp dem då och då “för att kolla”.  Det ska bli intressant att se om en endaste beta blir klar den här sommaren…

Sockerärtorna växer! De är också tacksam skörd för lata trädgårdsentusiaster.

Jag fyndade stora lerkrukor på IKEA som sommarens sallad ska få växa i. Krukorna heter RÖNNBÄR och kostar 35:- på IKEA. Treåringen som är maskrosansvarig i trädgården verkar dock ha helt andra planer för vad som ska odlas framöver!

null

Och finast just nu är all äppelblom förstås!