Tahini-och-miso-kakor

Åt tahinikakor med miso på Ferms Bakery nyligen och blev inspirerad att hitta eget recept.  Eller vad bakar jag ens? Det här bakade tonåringarna. Glutenfritt mjöl funkade alldeles utmärkt. Recept på ett ungefär från Kitchen Stories.

Tahini-och-miso-kakor

    • 225 gram (glutenfritt) mjöl
    • ¾ tesked bikarbonat
    • ½ tesked bakpulver
    • 115 gram rumsvarmt smör
    • 220 gram brunt socker
    • 100 gram strösocker
    • 80 gram vit misopasta
    • 80 gram tahini
    • 1 stort ägg
    • en nypa vaniljpulver
    • 100 gram sesamfrön
    1. Blanda mjöl, bikarbonat och bakpulver i en skål.
    2. Blanda tärnat rumstempererat smör och allt socker i en annan skål. Vispa fluffigt med en elvisp ett par minuter.
    3. Rör ner miso och tahini i smörsmeten och rör slätt. Rör ner ägg och vaniljsocker. Rör ner mjölet under långsam nedrörning med elvisp tills allt är slätt.
    4. Häll ut sesamfrön på ett fat. Forma smeten till ca 16 bollar och rulla runt i fröna. Lägg på ett fat och låt stå kallt i minst två timmar, eller natten.
    5. Sätt ugnen på 180 grader. Lägg ut bollarna på en plåt med bakplåtspapper och trycka ut dem lite lätt med en kakspade. Bakas först i ca 8 minuter, tryck sedan ut dem lite mer. Fortsätta att bakas i ca 8-10 minuter.

Brigadeiro

Detta julgodis åt vi faktiskt upp innan jul. Gick som att inte låta bli. Yngsta kokade ihop och rullade. Blir lite snyggare med chokladströssel men hittade inget glutenfritt dagarna innan jul, men kakao funkar också. Smakar lite kola-karamelligt. Gör den gärna små och förvara kallt tills servering.

Brigadeiro

En liten omgång.

  • 1 burk söt kondenserad mjölk
  • 50 gram smör
  • 3 msk kakao + kakao att rulla bollarna med
  1. Blanda kondenserad mjölk, smöret och kakao i en tjockbottnad kastrull.
  2. Sjud på medelvärme ungefär 10 min under omrörning tills smeten tjocknar.
  3. Häll ut på en  plåt med bakplåtspapper. Låt svalna.
  4. När smeten börjar stelna, rulla till små jämnstora bollar. Rullas i kakao (eller chokladströssel).
  5. Förvaras kallt.

Majstortillas

Åh det här har vi pratat om hur länge som helst om att göra. Numera har vi en fin tortillapress i gjutjärn. Det är så enkelt att göra egna majstortillas. Och blir så himla mycket godare när de är nystekta. Det är faktiskt 12-åringen som riggar det här brödfixet. Jag känner mig riktigt bortskämd som bara behöver sätta mig ner och äta.

Påsen med maiz är köpt på Matvärlden och hur det förkokta majsmölet blandas med lite vatten och salt står på förpackningen. Knåda ihop till en deg. Låt vila en stund. Rulla sedan till mindre bollar och tryck ut i tortillajärnet. Det ska vara ganska små bollar, en rågad kaffepulverskopa har vart en enkel referens här. Stek bröden lite snabbt på båda sidor med lite neutral olja i en stekpanna. Vi använder vårt stekbord på spisen, ja det har använts flitigt sedan 2006, för att kunna steka fler bröd samtidigt. Sa jag att det är enkelt?!

TikTok-Snickers

Gissar att det inte bara är min minsta som gör dessa. Förlåt men hur goda? Godare än Snickers och har gått varvet runt TikTok sjutton gånger. Blir det dadlar över – gör dessa kärleksmumsbars. Eller sticky toffee pudding.

TikTok-Snickers

En receptskiss.

  • Ta fram en plåt med bakplåtspapper.
  • Kärna färska dadlar. Sevans passar jättebra. Tryck ut dem som en rektangel på bakplåtspappret.
  • Bred över ett lager krunchigt jordnötssmör.
  • Smält mörk choklad och pensla över.
  • Om du vill – strö över lite flingsalt.
  • Låt stelna i frysen och skär upp i fyrkanter. Förvaras i kylskåpet.

Bakewellpaj (engelsk körsbärspaj med mandel)

Jag har bakat min första bakewell tart. ÄLSKAR kombon av körsbär och mandel. Landade i en skiss blandat av tre olika varianter och föll först lite på upploppet på grund av – hittade ingen körsbärssylt. Vilket är lite som ett måste för att få till “rätt röd rand” på kakan. Men nu blev det urkärnade körsbär i smeten i stället, så smaken är densamma. Funkade för övrigt alldeles utmärkt att göra glutenfritt.

Bakewellpaj (engelsk körsbärspaj med mandel)

En normalstor pajform

Pajskal:

  • 100 gram rumsvarmt smör
  • 1 dl florsocker
  • 1 äggula
  • 4 dl glutenfritt vetemjöl

Fyllning:

  • ett par matskedar körsbärssylt för att täcka pajbotten. Eller ett paket urkärnade körsbär.
  • 125 gram smör
  • 125gram strösocker
  • 125 gram mandelmjöl
  • 1 stort ägg
  • 1tesked mandelextrakt
  • 50 gram  flagad mandel

Topping:

  • Sikta över lite florsocker vid servering. Eller ringla lite glasyr över.
      1. Tärna rumstempererat smör och lägg i en skål. Vispa fluffigt med elvisp. Sikta ner florsocker och rör ner äggula.
      2. Sikta ner mjöl. Knåda ihop degen till en boll.
      3. Kavla ut mördegen så att den täcker en normalstor pajform. Låt stå i kylskåpet en stund. Förgrädda sedan 5-7 minuter i 175 grader.
      4. Förbered fyllningen: Smält smör i en kastrull. Dra åt sidan. Rör ner sockret. Rör ner mandelmjöl, ägg och mandelextrakt.
      5. Bred körsbärssylt över pajbotten. Alternativt strö över ett lager med urkärnade körsbär.
      6. Häll över fyllningen. Toppa med flagad mandel.
      7. Bakas ca 35 minuter i ca 175 grader.
      8. Om du vill: förbered lite glasyr (florsocker + vatten-varianten) att ringla över den avsvalnade kakan. Eller sikta över lite florsocker när kakan har svalnat
      9. Kan med fördel serveras med vispad grädde, även om jag inte är helt säker på om det är brittiskt upplägg.