Hemmalunch: pimpa nudlarna

Om man som jag följer Jennie Walldéns Instagramkonto så blir man snabbt varse om hennes fling för snabbnudlar. Något jag nog inte ägnat en tanke sedan första svängen på universitetstiden. Mina tonåringar gillar att snabbnudlar som lunch på helgen eller innan träning. Helst direkt ur burken såklart. Så snabbnudlar har som flyttat in på nytt i mitt skafferi. Det krävs ett skarpt öga för att hitta glutenfria i vanlig mataffär, det går fortare att hitta rätt när man beställer mat via nätet, men ofta brukar Itsus märke finnas på hyllan.

De här heta kycklingnudlarna var ett felköp med gluten som därmed blev mina till lunch. HUR starka! Jag fick blåsor i munnen! Men så goda. Måste hitta dem igen! Blev faktiskt inspirerad av att tänka lite nytt med hemmaluncherna och är pepp på att botanisera lite mer bland snabbnudlar i asiatisk matbutik vid tillfälle.

Min tallrik toppade jag med:

  • ett krämigt kokt ägg
  • skivad salladslök
  • massor med färsk koriander.

Typiskt sånt som alltid finns hemma hos oss. Smidigt ändå om man vill laga varm hemmalunch på två minuter. Hur pimpar du dina snabbnudlar?

Lökpaj med ansjovis och västerbottensost

Jag blev nerröstad av barnen när jag föreslog Janssons frestelse till årets påskmiddag. Tänkte om. Gjorde denna paj. Och så föll den visst fler än mig i smaken. Ha! Även god dagen efter. Så ett bra tips till dig som gillar att förbereda saker i god tid. Tänker att det här pajskalet med quinoa kan passa om man vill göra ett matigare pajskal.

Lökpaj med ansjovis och västerbottensost

Till en normalstor pajform.

PAJDEG

  • 100 gram smör
  • 3 dl (glutenfritt) vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 5 matskedar vatten

FYLLNING:

  • 6 normalstora lökar (3 gula + 3  röda)
  • smör att steka lök med
  • 8 ansjovisfiléer
  • 1,5 dl riven lagrad västerbottensost (eller annan lagrad ost)
  • 1 stort ägg
  • 1,5 dl valfri grädde (jag hade single cream, gissar att det är matlagningsgrädde)
  • 0,5 tsk salt
  • ett par salladslökar
  • en liten knippa gräslök

Förbered pajdeg: Tärna smör och blanda med mjöl i en skål. Tillsätt vatten och salt. Blanda snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform. Nagga gärna kanterna med en gaffel. Låt stå i 30 minuter i kylskåpet.

  1. Förgrädda pajskalet i 10 minuter i mitten av ugnen på 200 grader.
  2. Förbered pajfyllning: Skala, dela och skiva all lök tunt. Fräs mjuk med lite smör i en panna på medelvärme i fem minuter.
  3. Lägg all stekt lök i det förgräddade pajskalet.
  4. Skär ansjovisfiléerna i mindre bitar och ovanpå. Riv all ost och strö om.
  5. Vispa ihop ägg och grädde i en skål. Rör ner en nypa salt. Häll äggblandning över fyllningen. Strössla över lite skivad salladslök.
  6. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.
  7. Klipp över lite gräslök innan servering.

Veckan som gick

Andra veckan av påsklovet har vart mer än efterlängtat. I måndags öppnade England upp efter nästan fyra månaders lockdoen och i tisdags åkte vi ner till Brighton. Som alltid lika bubblande. Ovant att gå i affärer igen. Senast var på höstlovet i oktober. Tycker att det flöt på bra med distansering och det var väl egentligen bara kö för att komma in på Primark. Det har gått sex veckor sedan jag vaccinerat mig, så det känns så klart extra bra, även om statistiken för nyupptäckta fall är låga här där vi bor.

Det tog oss inte många minuter från att vi hade hoppat av bussen, till att vi hämtat upp sushi på Itsu, och hittat en egen plats på stranden. Och sushi blev det fler gånger denna vecka.

Hyrde en fin lägenhet mitt inne bland de urgulliga gränderna i the Lanes. Smidigt att äta frukost-lunch-middag ”hemma” samtidigt som allt fanns runt hörnet. Har tankat så mycket inspiration och energi dessa dagar.

Vi hann hämta vietnamesiskt från Pho. 

Och hann med burgare från både Honest Burger och Smash burger. Vilken snabbmatsturné det blev när barnen fick bestämma vart vi skulle äta.

Veckans middag:

MÅNDAG: Uppsamlingsheat med rester.

TISDAG: Olika burgare från Honest Burger.

ONSDAG: Ett gäng olika rätter från Pho.

TORSDAG:  Burgare från Smash Burger.

FREDAG: Fajitas hemma.

LÖRDAG: Pizza.

SÖNDAG: Ugnsbakad lax med dillsås och potatis. Sallad.

 

 

Bakad potatis med tonfiskröra och jalapenos

Bakad potatis med olika röror äter vi ganska ofta. Knepet för att få dem riktigt krämiga och goda är att ugnsbaka på riktigt hög temperatur och inte picka dom i förväg så de förblir krämiga när de serveras direkt från ugnen.

Har skrivit om skagenröra här och chili con carne som topping här. Britternas favorit med coronation chicken finns med i bloggarkivet. Helena har ett recept på kräftröra. Idag vidare till tonfiskröran!

Tonfiskröra till bakad potatis

4-5 portioner. Världens bästa rester!

Blanda:

  • 2 burkar tonfisk, avrunnen
  • en stor burk majskorn, avrunnen
  • en stor bunt finklippt koriander (ok du kan byta till annan grön ört du gillar – persilja eller basilika)
  • saft från en citron
  • salt och peppar
  • blanda ner 1/3 lätt majonnäs med 2/3 gräddfil. Valfri mängd.

Toppa med vid servering: skivad salladslök och jalapenos

Påskig caesarsallad

Äsch det här funkar ju året om, men var som lagom och vårigt tillbehör under påskhelgen. Svärfar brukar göra en liknande ceasarsallad med kokta ägg som tillbehör om vi är många vid bordet och jag är alltid lika förtjust i den. Den här kvällen hade vi ugnsbakad kyckling inlindad med bacon till. Som icke-kött: en glutenfri laxburgare.

Påskig caesarsallad

En receptskiss.

  • romansallad
  • fint riven parmesan
  • nystekt grön sparris
  • halverade kokta ägg. Gärna med krämig gula.
  • smörstekta krutonger. Vi hade glutenfritt surdegsbröd från M&S.
  • caesardressing