Laxpaj med spenat och tomat

Oj då! Över 1200 inlägg här i matbloggen men  vi har aldrig bloggat om laxpaj! Det var lite otippat för laxpaj gör vi faktiskt lite nu och då.

Valet av mjöl till skalet är förstås valfritt. Den här gången blev det en blandning av dinkelmjöl och grahamsmjöl som fungerade alldeles utmärkt. Pinjenötter är förstås inte heller något krav.

Vi köpte en hel lax för 40:-/kilot häromveckan så det här är ett par bitar laxfilé som jag har använt. Uppskattningen av mängden lax är på ett ungefär då hushållsvågen är sönder.

Laxpaj med spenat och tomat

en pajform

  • 1,5 dl dinkelmjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 75 g smör
  • 0,75 dl kesella
  • ca 200 g färsk lax
  • smör att steka med
  • 1 paket färsk bladspenat (ca 250 gram)
  • 2 nävar pinjenötter
  • 200 gram cocktailtomater
  • 3 ägg
  • 3 dl gräddfil
  • 2,5 dl riven ost
  • salt och peppar
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Blanda mjöl, bakpulver och smör i en skål.
  3. Tillsätt kesella och arbeta ihop degen.
  4. Tryck ut degen i en pajform och låt vila kallt medan du förbereder fyllningen.
  5. Skär laxen i små kuber (och se till att inga ben är kvar!). Fräs lax med smör i en stor stekpanna och rör ner bladspenaten. Salta och peppra.
  6. Blanda ägg och gräddfil i en skål.
  7. Tillsätt lax, spenat, pinjenötter och riven ost.
  8. Förgrädda pajskalet i ca 10 min.
  9. Häll fyllningen i pajskalet.
  10. Dela cocktailtomater och lägg dem i pajen.
  11. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stelnat (ca 40 minuter).

Årets påskmiddag med gamla favoriter

Här borta har vi drabbats av en kollektiv förkylning alla fyra och efter nattskiftet med hostande barn i vartannat hörn så var det bara att lägga ambitionsnivån lågt för årets påsklunch. Vi satsade helt enkelt på få rätter med liten insats som även visat sig vara säkra kort från tidigare middagar:

Först en repris på förra årets laxcheesecake. Det är verkligen ett enkelt recept som jag gärna rekommanderar till trötta amningshjärnor. Kavring och smör används som bas och sedan görs en fyllning med bland annat rökt lax, dill och philadelphiaost som breds ovanpå.

Sambon grillade lammsadeln som serverades med bland annat savoykål och sidfläsk.

En liknande sallad hittar du här.

Ytterliggare en favorit i repris till efterrätt – vit choklad med mascarpone till en citrussallad.

Baconsallad till fisk

Det här är inget recept utan mer en påminnelse om tillbehör till fisk.

Häromkvällen när det lagades fiskgratäng så började vi prata om hur gott det är med bacon till vit fisk. Vi var lite för sent ute för att slänga bacon i fiskgratängen så vi la det helt enkelt i salladen bredvid. Rucola och knaperstekt bacon går alldeles utmärkt att blanda och framför allt så blir det lite som 1+1=3 när bacon möter fisk. Det blir nog ny köksregel här hemma att ha baconsallad till fiskgratäng i fortsättningen!

På samma tema: för ett år sedan så bloggade jag om om ugnsbakad gös, rotsakspytt med portobello och sidfläsk, västerbottenpuré och en tuff rödvinssås. Där hamnade sidfläsket alltså bland grönsakerna tillsammans med svamp som tillbehör till fisken. Gott!

Pilgrimsmusslor med chilivinägrette

Den här enkla lilla rätten passar riktigt bra till champagne och känns lite förförisk*, så varför inte svänga ihop den på Alla hjärtans dag nu på torsdag?

Pilgrimsmusslor är så goda att man med lätthet kan äta flera stycken! Eftersom jag serverade den här rätten som en liten aptitretare innan en mastig varmrätt, tyckte jag att det räckte med en miniportion. Pilgrimsmusslorna ska bara stekas i högst en minut per sida, så det går undan. Vinägretten kan du med fördel göra klart långt i förväg.

Till fyra förrättsportioner behöver du:

4 st pilgrimsmusslor
3 msk olivolja
saften av 1 lime
skal av 1/2 lime
1 1/2 msk vatten
1/3 röd chilifrukt (eller så mycket du vill ha)
svartpeppar
lite salt
ca 2 msk rostade och saltade solroskärnor
blandade salladsblad – till servering

Gör så här:

Blanda vinägretten. Tillsätt finhackad chilifrukt – mängden beror på hur stark chilin är (smaka alltid på den innan du blandar med övriga ingredienser – styrkan varierar!). Stek pilgrimsmusslorna, lägg dem på salladsbädd och garnera med vinägrette och rostade solroskärnor.

Pilgrimsmussla med chilivinägrette

Jag serverade Lanson Black Label till pilgrimsmusslorna.

Tips! Den goda parmesandressingen som är ett favorittillbehör till stekt tonfisk, smakar med all säkerhet bra även till pilisar.

* Förförisk, javisst! Men det går alldeles utmärkt att bjuda sin svärmor på pilisarna också. Det var just precis vad jag gjorde! 😉

Ingefärslax med pomelosallad och en nykomling i Arlaköket

Arla har skickat över ett batteri med varuprover på kommande produkter och en av dem är Keldasåsen Chili&Lime. Efter lite funderande fick det bli ingefärslax med en pomelosallad till och för att komma underfund med smaken på såsen så serverade jag den rakt upp och ner utan extra kryddor.

Om man köper en smaksatt sås så gör man det ju för att spara tid och slippa köpa en massa andra ingredienser. Men problemet är att den här såsen känns inte “klar”. Den saknar något, och de klassiska smakkamraterna som man skulle kunna lägga till, tex ingefära, koriander etc gör ju att basen egentligen skulle vara kokosmjölk och inte mjölk/grädde. Eller alternativt, tänker jag att hettan och syrligheten (eller ja det här är ju en ganska hämmad version av chili och lime, det är inte så intensivt direkt) kanske skulle passa bättre i en creme fraicheprodukt. Nej, jag gör nog tummen ner för Chili&Lime. Den är inte riktigt värt besväret eftersom den behöver en massa hjälp för att komma till sin rätt, så jag kommer inte att köpa den i butik.

Ingefärslax

  • 600 gram laxfilé
  • 2 msk sötsur sås
  • 2 msk apelsinjuice
  • 2 msk soja
  • en rejäl bit finriven ingefära (en skalad “tumme”)
  • 2 msk olja
  1. Blanda marinaden och marinera laxfiléerna en halvtimme.
  2. Stek på medelvärme och salta och peppra.

Pomelosallad

Pomelo är en ny bekantskap från fruktdisken. Som citrusfrukt är den inte lika bitter som grape och inte alls lika söt som apelsin, så till en början så kändes det som “jaha och vad ska jag HA den till”. Men den är lätt att filea i fina skivor och fruktköttet är inte lika saftigt som de andra citrusfrukterna. Det gör den också snyggare och lättare att ha i sallader, för den behöver lite sällskap. Jag gillar den mer och mer och kommer att låta den ta mer plats i köket framöver. Och 2-åringen, ja hon plockar ut den först i salladen för att äta den. Och den ömma modern är glad över frukt som inte kladdar.

Blanda:

  • tärnad pomelo
  • tärnad tomat
  • fint hackad rödlök
  • tärnad avokado
  • tärnad mango
  • smaksatt med lite limejuice
  • lite salt och peppar