En smak av livet

Idag var det förhandsvisning av filmen En smak av Livet (Politiki kouzina) (tack Tasteline! Eller kanske rättare sagt till min vän som vann en tävling på Tastelines sajt och därmed fick biljetterna till filmen…)

Filmen lär vara den mest populära biofilmen någonsin i Grekland där 1,2 miljoner redan har sett den. Dessutom så var den greklands bidrag till årets Oscarsgala. Hursomhelst, det här är en underbar film om man är matnörd, för mat och kryddor är de viktigaste ingredienserna i den här filmen. Den är ett fint manus, vackra bilder (läs: matporr) och en blandning av roligt och allvar. Dessutom så får man en del praktiska matlagningstips som att använda kanel i köttbullar och undvika ångkokare. Filmen är underbar – se den! (biopremiär 4 mars)

60 minuter London

I förra veckan blev det ett par dagar jobbkurs i London. Nu i efterhand visade det sig att jag såg mest Heathrow och en liten sömnig förort, men i onsdags så blev det en dryg timmes shopping inne i London innan affärerna stängde. Så vad hinner en matnörd på 60 minuter?!Man hinner springa till Millies Cookies och äta smarriga kakor

och man hinner shoppa lite tidningar

och köpa gott thé på Crabtree&Evelyn

Tänk bara vad man skulle kunna hinna med på en hel helg!

Brunchspaning: Kompott

Jag gillar brunch. Däremot så är det inte så enkelt att hitta BRA brunch. Ibland är den för tråkig. Eller så är allt bara fett. Ibland är den för dyr. Eller så serveras det bara en liten trist tallrik. Ibland är restaurangen också stängd när man kommer hungrig och förväntansfull. Eller i värsta fall – så finns det inga pannkakor! Så det är en konst att hitta ett bra brunchställe. Ja, det behövs helt enkelt en Brunchspaning här i matbloggen!

Kompott ligger i korsningen Torsgatan/Karlbergsvägen (närmaste T-bana: St eriksplan) och är granne med Rabarber ( och mittemot Systrarna Anderssons Bageri). Brunchen kostar 124:- och är därmed billigare än många andra brunchhak i stan. Brunchen står framdukad som buffé och bjuder på bland annat äggröra&bacon, pizza, olika sallader, soppa, ratatoille, hemgjord potatissallad, bönor, gott bröd, nachos med röror, pastasallad – och pannkakor. Dessutom, till skillnad från många andra (och dyrare)bruncher så ingår det faktiskt apelsinjuice och kaffe i obegränsad mängd och det är helt klart en guldstjärna i kanten. Faktiskt så finns det inget dåligt att säga om brunchen på Kompott. Gå dit!

update: vi var tillbaka till Kompott efter några veckor och då var allt katastrof; blaskig juice, den värma maten var kall och det saknades salt och peppar här och där. Kanske var det en dålig dag i köket men efter detta besök så skulle jag nog säga att brunchen beror på kökets dagsform!

Söndagsbjudning med blodpudding

Igår blev det söndagsmiddag här hemma med Maria + sambo. De hade med sig snygga gerberor

och fina skorpor.

(som vi inte har hunnit prova ännu på grund av alla goda leftovers från middagen, så jag återkommer om recension av dem)

Till förrätt så blev det Sallad med Bacon och Blodpudding (lätt modifierat recept eftersom vi hoppade över mystiska ägg och kapris). Blodpuddingen steks i små tärningar som liknar krispiga krutonger, och serveras på en grönsallad med stekt bacon, äppeltärningar och en dressing med balsamvinäger. Gott!

Sedan så blev det grillad älgkalvfilé med lingon på svampbädd, västerbottenpuré och en balsamicosås till varmrätt(ja eller så kan man ju säga att det är potatismos med en hel del västerbottensost i). Till detta blev det Lindemans Shiraz Cabarnet som var väldigt god 🙂

Till efterätt, ja som om vi nu skulle vara hungriga egentligen efter de två första rätterna, så blev det världens godaste paj – Banoffee Pie


huh inte alls lika läskig som den ser ut just här, jag lovar!

– och idag, så har vi haft världens bästa rester 🙂