Kesellatips

Lite slabbigare än klassisk frosting, men för en sista-minuten-efterätt så funkar Kesella JordgubbLime som glasyr på citronmuffins. Och det är något nyttigare än en frosting på philadelphiaost och florsocker!

Lite slabbigare än klassisk frosting, men för en sista-minuten-efterätt så funkar Kesella JordgubbLime som glasyr på citronmuffins. Och det är något nyttigare än en frosting på philadelphiaost och florsocker!
Tomater tomater tomater! Nu är de billiga och äntligen smakar de som tomater ska göra. Bästa tomatspaningen hitills har varit i England där svärmor kom hem med en låda piccolo cherry tomatoes. De var söta som socker och kom från en tomatodlare bara några mil bort. Jag åt dem som godis och skulle gärna slänga ner dem i en efterättspaj eller kanske göra sorbet på dem. Men vanliga hederliga tomater är också fina just nu. Här är en enkel tomatsås med honung som passar till det mesta. Sedan är det ricotta som blandats med finklippt basilika som rörts ner i den nykokta tagliatellen. Köttbullarna har en annan mamma lagat och finns att köpa i enkilosförpackningar i mataffären. Ja ibland behövs sådana genvägar.
BASILIKAKRÄM TILL PASTA (ca 4 portioner)

Vi blev bjudna på crumpets när vi var och hälsade på svärföräldrarna för ett tag sedan och ja vad kan man säga om dessa engelska bröd – typ herregud vad goda det är. Inte är det mycket i dessa bröd: ingredienslistan är ungefär mjölk, mjölk, salt och jäst men resultatet som blir efter att smeten har jäst ordentligt och stekts i stekpannan är att det blir ett galet gott bröd! Eller är det en variant av pannkaka?
Till utseendet liknar de dom där gamla tvättsvamparna son vi brukade göra rent svarta tavlan med i skolan, vilket inte låter så kul, men med smält smör efter att de har rostats i brödrosten är de ljuvligt goda. Vi slogs mer eller mindre om dom och Tvååringen ylade “crrrrruuumpets pleeeeease” varje morgon. Svärfar vill ha marmelad på sina, svärmor ringlar honung på och själv så hyvlade jag på medsmugglad västerbottensost.
Förresten ser ni att det står “Less than 1% Fat” på förpackningen? Det är innan man har brett smör ovanpå som sedan rinner ner i vartenda hål i brödet kanske ska tilläggas…

Fin uppgradering av vardagsmaten är att steka biffar på kalvfärs. Jag har haft ananassalvia i dessa wallenbergare men vanlig salvia funkar förstås alldeles utmärkt!
Ett annat alternativ är att blanda ner basilika, gräslök och persilja. Servera med skysås och kokt potatis! Äggvitorna som blir över kan användas till en Pavlovatårta.


Hummus Red Pepper tillsammans med grillad entrecote och couscoussallad. De fina tomaterna i bakgrunden är skånska bärnstenstomater…
Go Green har lanserat åtta nya tillbehör på temat Röror. Tanken är att det alltid ska finnas någon röra som passar, och faktiskt, det har varit rätt kul att äta sig igenom burkarna som de budade över. Jag har några kvar i kylen fortfarande att prova men överlag så tycker jag att de har varit bra; det är okomplicerade ingredienslistor och burkarna saknar konserveringsmedel. Det är mycket kryddningar på temat citron, chili, ingefära vilket jag förstås gillar. Bäst gillar jag Hummus Red Pepper som förutom kikärtor och paprika smakar mycket citron och chili. Den vanliga Hummusvarianten saknar tahini som jag vanligtvis förknippar den med och kanske är det därför som det inte blir riktigt bra. Pineapple&Ginger Dip försvann snabbt med skinkschnitzel och Aubergine Dip passade fint med grillad lammstek. Den som kanske var svårast att hitta användningsområde för var röran med morot och apelsin. Burkarna saknar lock när de väl är öppnade vilket gör det litet krångligt i picnicsammanhang, men annars så är de ju väldigt bra när man snabbt vill fixa plockmat till en picnic. Burkarna kostar ca 16-18:- i butik, håll utkik!