Falafelwraps med hummus, fetaost och tomatsallad

Det här åt vi igår kväll. Ingen överdrift att alla fem åt så att vi knappt kunde krypa över till soffan efteråt. Tröttnar aldrig på det här enkla upplägget.

Falafelwraps med hummus, fetaost och tomatsallad

En monteringsskiss.

Bromma: vegomiddag på Råkoko

Västerort har vart lite av en vit fläck på kartan när det gäller bra restauranger. Jag jämför med till exempel med söderort som verkar ha ett mer blommande matutbud. Men det har börjat hända lite mer. Ett fint restaurangtips jag gärna bjuder på är Råkoko.

Det här är arestaurangen på Åkeshovs slott. De går numer all in på vegetariskt. Det finns även två tillbehör kvällstid med kött respektive fisk. Men jag gillar att vegorätterna har huvudrollen här. För de är bra.

Generös brödkorg för två ovan. Magiskt gott. Älskar när enkla saker blir ett hallelujamoment.

Ovan? Deras burrata med spagettipumpa, dukkah och citrus.

Lite svårt att se skillnad på vissa tallrikar nu efteråt. Det här borde vara bakad rödbeta med senap, pepparrot och confiterad äggula. Lätt att gilla den enkla kombon.

En liten tallrik med kroketter. Det var tre stycken. Så lite knepigt att dela på. Hallå köket, jag tar fyra nästa gång eftersom rätterna är så trevliga att dela på. Dessa kom i sällskap med trumpetsvamp, jalapeños, fänkål, parmesankräm.

Tallriken ovan minns jag mycket väl. Serveras varm. Saltbakad kålrot med smörad buljong, gula ärtor, hasselnötter, äpple och tryffel. Förresten, det jag saknar lite från menyn var att det inte stod vilka tallrikar som var kalla respektiva varma. Allt kom in på en gång men jag hade gärna börjat med de kalla och sedan gått på de varma. Nåja alla smulor försvann oavsett.

Ett rött vin som passade till alla vegorätter. Verkar gå att beställa här när jag googlar.

Ovan är min efterrätt. Almenäs tegelost med fermenterat äpple och hasselnötter. Passade mig utmärkt.

Blåbär, mandel och punsch var vår andra efterrätt som vi delade – fint eller hur?! Jag längtar redan tillbaka och är så avis på mina gamla grannar som har det fina guldkorn på cykelavstånd!

Cornwall: Eden project

Det finns så himla mycket att göra med barnen när man semestrar i England. En lyckad eftermiddag var när vi var vid Eden Project sista veckan på sommarlovet. Så bilderna är från första veckan i september. Innan besöket var det nog jag som var mest taggad men jag vågar nog säga att alla fem i familjen var lika nöjda efter den här dagen.

Eden Project är världens största växthus och brukar finnas med på topplistor på utflyktsmål att besöka i England. Det ÄR coolt. Som ett utbildningscenter om världens alla växtmiljöer. Så intressant och passar verkligen hela familjen.

Är inträdet värt pengarna? Ja det tycker jag. Ta dig tid när du planerar besöket för det är värt det. Läs mer  här om projektet.

Bildspam!

 

Pasta med brysselkål, citron och parmesan

Den här pastan gör jag ungefär som en vanlig carbonara. Fast utan bacon (eller pancetta). Dvs kokar först spagetti på vanligt vis. Rör ner fint riven parmesan med äggulor i den varma pastan. Men istället för bacon öser jag ner nykokt färsk brysselkål. Den får gärna ha lite lite tuggmotstånd. Överkokt är inte ok. Godast om den har fått en rejäl omfång flingsalt och nymalen svartpeppar. Om du vill – strössla över lite chili flakes.  Pressa över lite färsk citronsaft plus på med mer finriven parmesan.

Veckans bästa

Som vi har längtat efter den här helgen. Eftersom det var studiedag på skolan i fredags pep vi iväg med kvällsflyget i torsdags till Landvetter och fick en långhelg hos saknade vänner i Kungsbacka.

Det är andra gången som barnen är i Sverige efter flytten, så efterlängtat att umgås med kompisar på svenska, känna och klämma på miljarders grejer inne på Kungsmässan. Glada över kanelbullar, blåbärssoppa, Loka Crush, ostbågar… Bra helg som sagt.

Äter alltid fantastiskt gott när vi är här.

Och firade lite. Vår elfte bröllopsdag.

Igår roadtripp till Varberg och idag till Tjolöholm. Bra helg som sagt.

Veckans middag:

Måndag: köttbullar! ( plus veganska som alt), tomatsås, parmesan och glutenfri spagetti.

Tisdag: Veganskt! Rödbetsbourbignoun. Omöjligt att stava.

Onsdag: maken i Barcelona, yngsta på vift så vi andra tre åt alla rester. Ett barn åt burritos med sallad och den andra pasta med tomatsås och portabellosvamp. Jag gav mig hän quornburgaren som låg gömd i frysen sedan vi insett att den innehåller vetemjöl. Preppades med majo, sriracha, jalapeños och cheddar.

Torsdag: curry på Wagamama.

Fredag: tacos!

Lördag: västkustens bästa skaldjur!

Söndag: burgare till alla på Max på Landvetter.