Rögrund

Hoppsan, jag hittade ett inlägg som jag glömt publicera – så kan vi inte ha det!

Grundets Gästhem

På Rögrund i Stockholms skärgård ligger Grundets Gästhem ett vandrarhem och café med en fantastisk utsikt. Dit åkte vi med vår lilla båt en sån där riktigt härlig sommarkväll.

Vånölax

Menyn var enkel och inte så omfattande, jag valde lax från Vånö som serverades med färskpotatis och en supergod romsås. Ingen jätteportion, men ändå fullt tillräcklig. Efterrätten fastnade inte i kameran men den bestod av en minikladdkaka som serverades med hallon – riktigt gott!

solnedgång

Här kan man sitta och verkligen njuta av solnedgången!

Restaurang Agaton

Jag var på Restaurang Agaton (Västerlånggatan 72) i Gamla Stan med ett gäng tjejkompisar för någon vecka sedan. En mysig italiensk restaurang, som gjord för romantiska möten. En middag med fina tjejkompisar visade sig också gå bra. 😛 På menyn fanns en mängd olika pastarätter och pizzor, men även kött- och fiskrätter.

Jag åt en Pasta alla Agaton med strimlad oxfilé, kantareller, purjolök, basilika, kalvbuljong, taleggio & grädde. Gott, smakrikt och otroligt mäktigt.

Pasta på Restaurang Agaton

Personalen var trevlig och uppmärksam. Det kan mycket väl bli ett nytt besök på Agaton och då väljer jag nog den grillade tonfisken eller skaldjursrisotton eller någon kötträtt…

Restaurang Hongthai

I helgen var vi på Restaurang Hongthai (Ankdammsgatan 19, Solna) och åt thaimat. Det var inga som helst problem med att få ett bord för sex personer, trots att vi inte hade bokat, och det är man definitivt inte van vid i den här staden. På menyn fanns oerhört många rätter att välja mellan, vilket ledde till svår beslutsångest. Jag bestämde mig till slut för scampi och grönsaker i ostronsås. Portionen var stor och maten smakade bra. Prisnivån var dessutom förhållandevis låg, knappt 150 kr för min rätt, och det gillar vi så klart.

Thai

En familjär restaurang med trevlig personal. Ett extra plus för de varma handdukarna som kom in efter att vi hade ätit klart. Tillsammans med notan fick vi dessutom var sitt Jenka-tuggumi, vilket fick min kusin N att bli alldeles nostalgitokig. Bättre än tandpetare, var hennes spontana kommentar.

Thai

Och precis som Maria gillade jag de färgglada orchidéerna som smyckade alla rätter.

thairestauranger.se finns en sammanställning med alla thairestauranger i Stockholm.

Längtan till Landet

Jag tycker det är jättetrist att blogga utan bilder, men vad gör man när kameran låg hemma och jag känner att jag måste dela med mig av semesterns allra godaste matupplevelse?!

Vi var hemma i stan en snabbis och åkte helt spontant till Landet för att testa deras kvällsmeny. Att luncherna är bra har vi konstaterat förut.

Jag beställde Pannstekt hälleflundra med hummerrissoni, parmesanstekt svamp och grönsaksvatten. En stor och spänstig bit hälleflundra låg ovanpå lättkokta sommarmorötter och under dem en “risotto” gjord på risoni och hummerkött. Ovanpå hälleflundran tornade stekta ostronskivlingar som gratinerats med parmesan. Runt om denna fantastiska anrättning hällde servitören på grönsaksvatten, som han berättade var en grönsaksbuljong som fått reducera och därefter smaksatts med färska, finhackade örter och olivolja. Oerhört smakrikt och bland det godaste jag ätit!

Servicen kändes proffsig, trevlig och allt annat än påträngande. Extra plus för ingående beskrivning av vad som faktiskt låg på tallriken framför en.

Jag vill definitivt återvända till Landet! Någon av medbloggerskorna kanske vill hänga på?!

Naviya – nytt thaiställe på Söder

Sedan det här inlägget skrevs har Naviya flyttat till Blekingegatan 63

I en källare på Lundagatan har Naviya slagit upp portarna. De har redan uppmärksammats med en notis i DN På Stan (ej på nätet) och i söndagskväll var jag och sambon där för ett första besök. Kameran svek mig, batteriet hade laddat ur så bilderna här nedan har jag lånat från restaurangens hemsida.

Satay Buddy

Vi började med att dela på en Satay Buddy, tre grillspett på fläskkött, kyckling och biff som serverades med sallad och tre dippsåser, bl.a. den obligatoriska jordnötssåsen. Gott och perfekt storlek som en förrätt men för liten portion att dela på.

Himmaparn Forest

Jag fortsatte med en Himmaparn Forest, wokad kycklingfilé med cashewnötter, färska grönsaker och ostronsås. Krispiga, fräscha grönsaker tillsammans med mör kyckling i en lite mesig sås. Gillar du stark mat så se till att be om mer hetta om du beställer den här (eller välj något annat). J valde en klassisk Phad Thai Gai, wokade risnudlar med kyckling och jordnötter. Även här var kryddningen lite feg, men rätten som helhet väl godkänd.

På rekommendation av vår trevliga servitris beställde jag Naviyas Sorbet till efterrätt. Egentillverkad mangosorbet som serverades med frukt i ett högt glas. Sorbeten var väldigt smakrik och innehöll dessutom bitar av mango, jag ångrade inte att jag lyssnade på rekommendationen!

Roti I-tim

J valde Roti I-tim, stekt asiatisk pannkaka serverad med bananer och vaniljglass och den var han mycket nöjd med.

Vårt samlade omdöme blev god och fräsch mat som serverades av mycket trevlig personal i en lagom kitschig lokal. Allting vi åt var dessutom vackert upplagt och dekorerat med levande blommor. 🙂 Vi kommer definitivt att gå hit fler gånger!

Hitta hit:
Naviya ligger på Lundagatan 31, du kan ta dig dit med t-bana eller buss 4 till Zinkensdamm.