I semestertider

Till skillnad från Elin lagar jag inte alls mycket mat under semestern. Särskilt inte nu när det har blivit varmt och det är näst intill olidligt varmt i köket. Vi lever på sallader med pasta eller quinoa och en massa frukt och bär.

Till salladerna är det grillade brödet med olivolja, flingsalt och vitlök en favorit. Allt vitt bröd passar bra. Ibland går det att “fynda” italienskt bröd för en knapp tia i vår mataffär och då gäller det att passa på. Skiva och frys brödet och ta sedan upp så många skivor du behöver. Stek eller grilla brödet i olivolja, ha på rikligt med flingsalt och toppa med vitlök. Brödet passar till allt och är svårt beroendeframkallande.

Grillad macka

Grillad sparris är gott att ha i en sallad. Ett par minuter i grillpanna (eller på grill förstås!), lite olja, salt och svartpeppar och du höjer din sallad ett par snäpp. Den grillade sparrisen är även god som enkel förrätt.

Sallad med grillad sparris och räkor

På eftermiddagarna när jag landar i boet efter att ha suttit ute eller promenerat längs med vattnet, smakar jordgubbar och vattenmelon väldigt bra. Ofta gör jag en smoothie på lättyoghurt, hallon och lite fruktsocker – snabbt och gott mellanmål i värmen.

Jordgubbar och melon

Grillsäsongen är räddad

Taylor&Jones räddade ju vår engelska julmiddag i vintras, och sedan dess så har vi ständigt återkommit till dem. De senaste dagarna har vi haft korvar med kyckling/citron/koriander, lamm/rosmarin och anka/apelsin. Den sistnämnda är min nya favorit och risken är stor att vi handlar lite mer till helgen.

Ryktet säger också att de har fått in Wensleydaleost idag så förhoppningsvis så finns min favoritcheddar med karamelliserad lök kvar nästa gång. Annars så får jag tröstäta mina favoritchips med salt&vinäger för 6:-/påsen…

Grillpremiär med flankstek

Vi hann grilla flera gånger i helgen och det blev bland annat premiär för flankstek. Nu syns inte flankstek till så ofta i mataffären så det fick bli en tur till Hötorgshallen som har ett bredare utbud på kött än vårt lokala Ica. Det var ett gott fynd och priset är ju värt att nämnas; 79:-/kg för en stor bit som räckte till oss alla tre.

Det här är en lättgrillad bit som efter att ha varit i en vitlöksmarinad fick grillas ett par minuter på varje sida och sedan så skar vi den i tunna skivor. Det blev en enkel tomat-och-mozzarellasallad till och det var bara hur lyxigt dom helst i vårsolen!

Nu en snabb fråga till er: hur marinerar ni kött som ska grillas? Kom med recept!

Chorizo och grönsaker på grillen

Det blev ett par grilltillfällen under veckan i Karlskrona. Inga stora utsvävningar eller komplicerade rätter, utan snarare det enklaste enkla. Grillad majskolv är t ex min absoluta favorit och ofta nöjer jag mig med grillade grönsaker och potatisklyftor.

I början på veckan grillade pappa cocktailtomater, zucchini, färsk rödlök från Senoren och chorizokorv på olika spett med lite Santa Maria grillolja. Att grilla de olika grönsakerna och korven var för sig gör det enklare att anpassa grilltiden efter resp. ingrediens, men det är å andra sidan mer dekorativt och kul att bjuda på “blandspett”.

Grillning

Goda tillbehör tar även de enklaste rätterna till himmelska höjder. En skål med det goda limesmöret och en omgång i vilken jag tillsatte en halv finhackad röd chili. Chilin tuffade till smöret och var väldigt gott på majskolvar (men passar helt säkert till fisk t ex)! Och mina favoriter; de grekiska oliverna med kärna har fått följa med ända från Stockholm. Sanningen är att utan oliver i bagaget blir jag knappt insläppt hemma hos mamma och pappa. 😉

Grilltillbehör

En Helenaportion med grillade godsaker. Potatisklyftorna gjorde vi i ugnen med lite olivolja och rejält med flingsalt. Så gott, så gott.

Chorizo, grönsaker och potatisklyftor

Grillade laxspett och ett grönsakspaket

Magnus och jag är nere i Karlskrona hos mina föräldrar. Här njuter vi av frukostar på altanen, havslukten, lugnet, grymma cykelrundor ute i skärgården, spännande deckare, svindlande Tour de France-etapper på tv och att kunna grilla. Just grillandet är en riktig höjdare när man som vi bor mitt i stan utan balkong eller uteplats och inte har några grillmöjligheter i vanliga fall. Det blir liksom en semesterattraktion i sig.

Härom kvällen grillade vi laxspett som marinerats en kvart i lite olja, lime och chili. Tilll det serverades quinoa och grönsaker som legat på grillen i foliepaket tillsammans med en skvätt vitt vin och färsk oregano. En helt naturell yoghurt blev en god sås till. Inga krusiduller.

Grönsaker i foliepaket

Laxspett på grillen

Till fem personer behöver du:

5 portionsbitar lax
3 msk olivolja
saften av 1/2 lime
cest av 1 lime
1/2 röd chili
salt
svartpeppar

3 morötter
3 tomater
1 1/2 fänkål
1 stor purjolök
1 vitlöksklyfta
1 1/2 dl vitt vin
1/2 kruka färsk oregano
salt
svartpeppar

Gör så här:

Skär laxen i kuber och finhacka chilin. Blanda marinaden och häll över laxen. Låt stå i ca 15 minuter. Trä laxkuberna på grillpinnar och grilla i ca fem minuter/sida.

Dela grönsakerna och tänk på att de ska bli klara samtidigt (d v s mindre morotsbitar än purjo, t ex). Lägg grönsakerna på ett stort folieark, vik upp kanterna och häll över vin, tillsätt salt,peppar och den färska oreganon. Gör till ett paket och låt ligga på grillen under lock i ca 20 minuter.

Grilltillbehör

Laxspett, quinoa, ångade grönsaker och naturell yoghurt

Senare i veckan återkommer jag med ett besök i skärgården, något mer från grillen och kanske en och annan Glassiären-glass!