Lax och grönsaker i kokosmjölk

Semestern är slut och behovet av snabba vardagsrätter är större än någonsin. Det gäller att redan nu komma in i bra rutiner med matlagningen och då brukar det underlätta att ha nya och snabba rätter på repertoaren. När jag var i Karlskrona pratade min lillebrors sambo Emma om att hon brukar göra lax och wokgrönsaker med kokosmjölk (att vi pratade om mat när vi satt där vid havet är förstås ingen slump; det gäller att hålla koll på vad folk äter – då får man de bästa idéerna!). Den där kombinationen mindes jag i helgen när det var dags att planera de närmsta dagarnas middagar. Med några få ingredienser lagade jag en ultrasnabb vardagsrätt (under tiden riset kokar fixar du enkelt laxen och grönsakerna!). Jag hade i lite röd currypasta och det var den som gav den goda smaken och hettan.

Till två personer behöver du:

2 portionsbitar lax
1/2 påse wokgrönsaker (250 g)
1/2 purjolök
1 burk kokosmjölk (400 ml)
ca 1 1/2 tsk röd currypasta
lite salt

Gör så här:

Skiva purjon och skär laxen i kuber. Fräs purjon i matfett, tillsätt de frusna grönsakerna och låt fräsa i ytterligare någon minut. Lägg i laxen och currypastan. Häll över kokosmjölken. Låt puttra på låg värme tills laxen är genomkokt (det tar bara några minuter om laxen är upptinad). Krydda med salt. Servera tillsammans med ris.

Lax med grönsaker i kokosmjölk

Helenas kommentar: Det är förstås ännu godare att använda färska grönsaker, men det är ju enkelt att alltid ha en påse wokgrönsaker i frysen. Komplettera med de färska grönsaker du har i kylskåpet; paprika, zucchini och champinjoner t ex.

Picknicktips: laxröra på kronärtskockebottnar

Det är för fint väder, massor av ogräs att rensa, getingar att jaga och ungar att bada så jag hinner inte matblogga just nu, så jag lägger alla foton på hög och fortsätter i höst. Risken är att det kommer att bli en enda lång Picknickspecial här i bloggen som räcker fram till oktober någon gång för just nu så äter vi mer ute än inne – och det känns väldigt bra att låta laptopen vila lite. Det här är ett enkelt recept som jag gärna tipsar om redan nu. Idén kommer från en av Monica Ahlbergs böcker.

Laxröra på kronärtskocksbottnar

Blanda:

  • 100 gram rökt lax
  • en halv msk pepparot
  • en msk creme fraiche
  • lite finklippt gräslök
  • (salt och peppar behövs knappt)

Lägg röran på 5-6 kronärtskockebottnar. Klart!

Senapspanerad pangasius med örtsås

Pangasius låter av någon anledning godare än hajmal fast det är samma sak. Fileérna är stora och tunna – perfekt för snabb vardagsmat!

SENAPSPANERAD PANGASIUS MED ÖRTSÅS

  • Pensla dijonsenap på båda sidorna av filéerna och vänd dem i ströbröd.
  • Stek dem lätt i smör. Slå sedan över ett paket matlagningsgrädde och låt det puttra en stund. Använd en stor stekpanna så att du inte täcker fisken helt och hållet med grädde, då blir det bara geggigt och överkokt.
  • Strö över blandade gröna kryddor (jag tömde frysen och hittade ett litet paket från Findus innehållandes basilika, oregano, rosmarin, timjan och kyndel), låt det puttra en liten stund.
  • Servera med kokt potatis!

Midsommarafton – efter sillen

Ugnsbakad lax med stekt färskpotatis och hovmästarsås

Vi har firat midsommar hos Magnus mamma och blivit rejält bortskämda med god mat. Efter den obligatoriska sillunchen på midsommarafton tillagade svärmor en ugnsbakad laxfilé på kvällen. När laxen är färsk behövs det verkligen inga krusiduller för att den ska bli riktigt god. Jag undrar varför jag så sällan köper färsk fisk, utan av gammal vana alltid dyker ner i mataffärens frysdisk för att fånga lax i portionsbitar. Det måste absolut bli ändring på det!

Laxen ugnsbakades tillsammans med färska örter och serverades tillsammans med stekt färskpotatis, en sallad och hovmästarsås efter ett gammalt recept. Jag är så gott som säker på att det bara är svärmödrar/mammor som har gamla recepturklipp samlade i en pärm. De där samlingarna kommer ju att försvinna med föräldragenerationen, för numera har vi ju alla recept sparade på hårddisken. Ingen charm för fem öre. Allra helst ska urklippen vara lite gulnade och fläckiga.

Den här hovmästarsåsen kommer med största sannolikhet från tidningen Femina någon gång på 70-talet.

Till fyra portioner behöver du:

1 1/4 dl olja (t ex rapsolja)
3 msk vitvinsvinäger
vitpeppar
2 msk senap
1 1/2-2 msk socker
salt
mycket finklippt färsk dill
1 äggula

Gör så här:

Vispa ihop vinäger och olja och tillsätt sedan övriga ingredienser under vispning. Såsen går bra att göra i förväg och förutom till lax passar den bra som dressing till sallad.

Till laxen drack vi det vita vinet Trimbach som finns i Systembolagets beställningsortiment (nr 82156 – 144 kr). Ett fruktigt Alsace-vin med tydlig flädersmak. Gott!

Nationaldagsmat

Igår, på nationaldagen, hade vi matjesillspremiär här hemma. Egentligen är matjesill och färskpotatis inte “lovligt” förrän på midsommarafton, men nu när nationadagen har blivit en röd dag och vi har börjat skapa lite tradition kring firandet tycker jag att det är helt ok att bryta mot den där (egna) regeln. Svenskare än matjesill kan det ju inte bli!

Matjesill, färskpotatis, gräddfil och gräslök

Den första tuggan är så där magiskt god. Matjeskryddningen, potatisen, gräddfilen och gräslöken är en perfekt kombination. Italiensk mat i all ära, men en sommar utan matjesill hade jag nog inte fixat.

Vilken maträtt hade du saknat om du inte bott i Sverige? Och ni som är utlandssvenskar; vilka ingredienser eller rätter längtar ni allra mest efter? Vad beställer ni av dem som kommer till ert nya hemland på besök?