Ett plåtbröd kommer lastat!

Förra helgen blev det äntligen av. Nu har vi campat en helg på Åland!

Gröna Udden på Åland

Äsch det är ju inte så krångligt egentligen. Det är ju bara att boka en färjbiljett för liten peng på och sedan sladda i väg till Kapellskär. Två och en halv timme senare var vi i Mariehamn.

Vi bodde första natten på Gröna Udden. En lugn och fin camping “nästan” i stan. När vi satt upp tälten var det ca 2 km att promenera. Först genom ett litet naturreservat, vidare förbi hamnen, för att äta middag nere i Sjökvarteret.

Vi åt middag på Pub Niska. En åländsk “pizzakedja” som finns lite här och där på ön. Tanken med plåtbröden är god –  det är vällagat och utan halvfabrikat. Menyn är kort och kanske är det lika bra för jag vill ju prova ALLT.

IMG_9850

Många pizzor har jag ätit i mina dagar. Hela familjen är dock enig om att just dessa är något alldeles extra. Perfekt pizzabotten. Ljuvlig tomatsås. Och det där med att göra pizza med kallrökt lax och pepparrotskräm – det kommer att upprepas här hemma.

IMG_9805

Ej att förglömma. Barnen älskade deras lilla lådhörna där de åt sin middag!IMG_9804

Fredagsmys – utan taco

Att äta något extra gott på fredagskvällen är en bra tradition. Det kluriga är att hitta en rätt som inte kräver några knepiga ingredienser eller en lång tillagningstid. Genom åren har vi haft olika fredagsrätter på repertoaren; ett tag var det Magnus goda linguine med musslor som gällde, men vi har också haft plockmatstema och en period med taco-race. Den senaste i raden av fredagsrätter är rårakor med varierande tillbehör och jag skulle säga att det är den optimala fredagsrätten. Nästan alla ingredienser finns alltid hemma, rårakorna går väldigt snabbt att svänga ihop och dessutom är det väldigt gott.

20130228-162132.jpg

Något recept behövs inte; riv potatis, salta och stek sedan i smör (den som vill ha lite måttangivelser hittar det här). Servera med de tillbehör ni gillar bäst. Creme fraiche, rödlök och någon slags rom är ett måste här hemma. Löjrom är ju svårslaget, men en vanlig fredag är det kanske i lyxigaste laget och då funkar det med t ex stenbitsrom. Ibland lägger vi till en skiva rökt lax. Senast provade vi lax från Falkeskog som är rökt med körsbärsträ och som jag fick som produktprov ett par dagar tidigare. En riktigt god och mjäll lax med lagom rökig smak. Roligt med bra produkter från Blekinge, tycker exkarlskroniten Helena.

Hur ser ert fredagsmys ut? Äter ni alltid samma rätt eller varierar ni er? Eller äter ni kanske inget märkvärdigt utan sparar er till lördagen? Berätta i kommentarsfältet!

Trevlig helg!

 

Somrig sallad och kall sås till fisk

Vi hade dessa tillbehör till lax som bakats i ugnen häromkvällen. Dock tror jag att det passar ännu bättre till rökt fisk (lax, makrill eller sik osv.) och recepten är enkla att räkna om till många = perfekt till större buffé med andra ord.

Sommarsallad

  • en fintärnad skalad gurka
  • två fintärnade mindre äpplen, gärna krispiga
  • en hel knippa tärnade rädisor
  • finklippt persilja, ganska mycket
  • dressa med ordentligt med citronsaft, ringla ner sparsamt med olivolja, salta och peppra

Kall sås med senap och kapris till fisk

  • en burk creme fraiche
  • 1 msk finklippt dill
  • 1 msk dijonsenap
  • 1 msk hackad kapris

 

 

Potatissallad med senapsvinägrett – en gammal goding

Här hemma firade vi Nationaldagen med potatissallad och varmrökt lax. För att förstärka den svenska känslan hade vi lite  mycket Västerbottensost på toppen. När jag åt resterna till lunch dagen efter var det så gott att det nästan var löjligt. Det kan man kalla lyckad matlagning!

Ett regelrätt recept behövs egentligen inte, men gör ungefär så här:

Koka färskpotatis och låt svalna. Blanda 1 msk grovkornig senap med 1 1/2 tsk vitvinsvinäger och ca 3 msk olivolja. Krydda dressingen med salt och svartpeppar. Blanda potatisen och dressingen, rör runt och tillsätt sedan tomater, rädisor, sockerärtor. Avsluta med hackad dill och gräslök. Toppa med Västerbottensost och servera til t ex varmrökt lax.

Fänkålssoppa med rökt lax

Jag gillar soppor! Enkla att tillaga (i alla fall de soppor som jag väljer att göra), perfekta både som mitt- i-veckan-mat och som förrätter på helgen och dessutom är de oftast ännu godare i lunchlådan dagen efter.

Under vårt 5-årskalas i höstas  berättade en deltagare i en av tävlingarna om en fänkålssoppa med lax som hon brukar göra. Soppan kändes som en riktig Helena-rätt, så jag passade på att be om receptet. Jag menar; lax och fänkål kan ju bara inte bli fel. Varifrån ursprungsreceptet kommer vet jag inte, men den här varianten kommer raka spåret från mitt kök!

Till två personer behöver du:

2 fänkålsstånd
1 stor schalottenlök
1 stor potatis
1 dl vitt vin
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
3 msk lätt creme fraiche
svartpeppar
en nypa salt

100 g rökt lax
ca 2 msk finhackad gräslök
röd chili
några droppar citronsaft
skalet från 1/3 citron
svartpeppar

Gör så här:

Börja med att göra laxröran, så hinner den stå och gotta till sig en stund innan servering. Det är enkelt och går i ett nafs; skär laxen i tärningar och blanda med övriga ingredienser.

Hacka löken och skär fänkålen och potatisen i bitar. Fräs lök,  fänkål och potatis i olja ett par minuter. Häll på vatten
och vin och smula ner buljongtärningen. Låt soppan koka 15-20 min, tills fänkålen och potatisen blivit mjuk. Mixa soppan, ställ tillbaka på spisen och rör ner creme fraiche. Låt puttra en kort stund och smaksätt med peppar. Servera tillsammans med laxröran.