Alla som har mixat innanmätet från en ugnsbakad aubergine vet att det inte är en snygg historia. Fult. Lite slabbig konsistens. MEN. En bra baba ganoush är samtidigt så himla gott!
Här är en annan variant. Ett resultat av att vi inte hade tahini hemma. Blev en riktigt god dipp till lammsadel och quornbiffar med frön i söndags. Jag lovar att det kan passa till ganska mycket vid sommarens grillning. Kanske kan det bli min signaturdipp?
Aubergineröra med chipotle och jordnötssmör
På ett ungefär.
Grilla en normalstor aubergine i hög temperatur i ugnen eller på grillen. Lätt naggad med en kniv. Det tar ungefär en halvtimme innan den har skrumpnat ihop och innanmätet har blivit mjukt och mosigt nog att skrapas ur skalet.
Lägg innanmätet i en skål.
Kläm ner saft från en hel citron.
I med 3-4 teskedar slätt jordnötsmör och 1 tsk chipotle och en fint hackad vitlöksklyfta. Ev en liten nypa socker om jordnötssmöret är osötat.
En rejäl nypa salt för att balansera upp det syrliga. På med lite svartpeppar.
Mixa allt slätt! Smaka av med ev mer jordnötsmör.
Pynta med lite chili flakes eller hackade jordnötter.
Vår midsommarmeny var inte speciellt krånglig. Först matjessill med gräslök, gräddfil och dillkokt nypotatis. Och knäcke! Visst har jag berättat att vår lilla deli i byn säljer Leksandsknäcke? Lite otippat men jag gissar att försäljningen har gått upp ganska mycket sedan vi flyttade in på samma gata.
Sedan hade jag förberett en Västerbottenpaj med grön sparris. Jag provade att göra en pajdeg med 1/3 kikärtsmjöl och 2/3 vanligt glutenfritt mjöl men det blev lite sådär. Tipsar hellre om dessa recept nedan. Välj valfri och toppa med grön sparris innan pajen åker in i ugnen. Färsk och späd sparris blir bäst rå tycker jag. Finns ingen orsak att förkoka den innan den gräddas.
Förutom rökt lax som tillbehör till pajen hade vi även en kräftröra. Kräftstjärtarna beställde jag från min veckohandling på Morrisons. De var som de kräftstjärtar man köper i lag i Sverige. Vilket var PRECIS det jag var sugen på. Passade fint till fisk och skaldjurstemat på vårt lilla buffébord.
Kräftröra med tomat och dill
En monteringsskiss.
Häll av spad från två små burkar med kräftstjärtar.
Lägg i en skål och klipp ner en tufs färsk dill.
Tärna tre mindre tomater. Ha inte med slabbet med kärnor. Skiva två salladslökar. Blanda ner i tomatröran. Salta och peppra. Om du vill – en nypa kumminfrö.
Förvara i kylskåpet innan servering
Av tomatröran som blev över gjorde vi en krämig röra dagen efter. Dvs blandade ner lite creme fraiche och majonnäs och serverade på knäcke. Riktigt gott. Gillar när rester återuppstår i helt nya rätter.
Dagliga rundan till parken vid elvatiden för att dela upp “skoldagen” lite.
Snart sett alla hörn av Ashdown Forrest.
Veckans middag
MÅNDAG: Rökt makrill. Provade tre olika varianter. En “vanlig”. En “pepprig”. Och en med chili. Alla hittade sin favorit så det blir helt klart en repris på det här i sommar. Stor grönsallad med rädisor. Potatissallad med pepparrot.
ONSDAG: Grillade lammkotletter + kycklingspett med ingefära / citron / vitlök / mynta + grönsaksspett med svamp och tofu. Kålsallad med sesamfrön, risvinäger och sesamolja. Vitlökssås.
TORSDAG: Grillade hamburgare! Toppade med grillad fetaost och , lök, paprika. Bönburgare som vego.
FREDAG: Grillade cote de beuf. Bearnaise från Waitrose. Sallad med rädisor och avokado. Ugnsrostad småpotatis med rosmarin. Nioåringen preppade en rabarberpaj.
LÖRDAG: Veckans vinnare om du frågar mig. Maken gjorde en lågtempad skinkstek av något slags. Fyllde sedan bröd med skivat kött, karamelliserad rödlök, hemkokt äppelmos och en fantastiskt god glutenfri stuffing med salvia.
SÖNDAG: Grillade lammkotletter och chipolatas. Ugnsrostad potatis med sumac och paprika. Aubergineröra med jordnötsmör. Hummus. Sallad med avokado och cannelinibönor. Quornbiffar med frön.
HURRA för detta recept! Alltid lika tacksamt när alla i familjen gillar något som ställs fram på middagsbordet. Som tillbehör gjorde vi lammfärsbiffar utifrån det här receptet + halloumi som vego. Glöm inte sriracha. Det här är en riktig god middag.
Quinoasallad med butternutpumpa, pistagenötter och granatäpple
6 portioner kokt quinoa
en mindre butternutpumpa
200 gram färsk sparrisbroccoli
fyra salladslökar
ett par nävar färsk koriander
ett par nävar pistagenötter
Ett par matskedar granatäpplekärnor
Förbered pumpan. Skala och tärna i ca 1,5 cm jämnstora stora kuber. Lägg på en ugnsplåt. Salta och peppra lite. Jag slänger även på lite chili flakes. Ugnsbakas med lite olivolja, typ 200 grader. Låt svalna.
Ansa och koka sparrisbroccoli någon miut. Min var så späd och färsk att den knappt hann kokas innan den var klar. INGEN vill ha överkokt broccoli, vill ha den lite spänstig. Halvera på längden om du vill.
Blanda couscous, pumpatärningar och sparrisbroccoli i en stor skål.
Skiva salladslök. Klipp färsk koriander. Rör ner i salladen tillsammans med pistagenötter och granatäppelkärnor.
Avokadodressing med tahini
Trixet med den här dressingen är att balansera upp tahini med rätt mängd honung. Prova dig fram. Och dubbla helst receptet. Den här kombon med avokado-tahini-honung är FANTATISK.
en stor mogen avokado
2 teskedar tahini
en liten tufs färsk koriander
en liten tufs färsk mynta
saft och rasp från en citron
salt och peppar
1 tsk honung (ev mer)
en skvätt vatten för rätt rätt konsistens
Mosa avokado i en skål. Rör ner tahini. Klipp ner koriander och mynta.
Kläm över citronsaft – använd även raspet från citronen om den är ekologisk.
Mixa slätt med stavmixer. Smaka av med honung och pyttsa i lite vatten (2-3 msk) för att få rätt konsistens.