HJÄLP!
Vad heter gös på engelska?
Fisk
Vad heter gös på engelska?
Varje familj har sina traditioner och jag är ganska säker på att det inte finns ett julbord som är på pricken likt ett annat. Hemma hos mina föräldrar är det mammas inlagda sill som drar ner de högsta applåderna. Jag och mina syskon är lyriska och det beror väl på att vi är uppvuxna med den ljuvliga sillen. Förra året försökte jag mig på några utmanare, men det var så klart lönlöst. Mammas sill vinner med hästlängder; rena smaker och utan några krusiduller.
Och apropå mitt sillkrav; vad har du får måsten på julbordet? Blir det jul även utan skinkan? Är Jansson viktig? Har du några udda inslag på julbordet? Hur viktig är mattraditionen? Kan vem som helst laga maten efter egna, nya recept eller är det gamla beprövade varianter som gäller? Berätta!

Till ca 6 normalstora julbordsportioner behöver du:
4 Islandssillar el. 8 filéer (salt som tusan – köp ur tunna i fiskaffär)
Lag
5 dl matättika
2-3 dl socker (mamma tar som regel 3 dl)
1-2 rödlökar
ca 20 kryddpepparkorn
Gör så här:
Rensa och filéa sillen. Låt den ligga i vatten i 8-12 timmar för att dra ur en del av saltet. Blanda matättika och socker och rör sedan tills sockret har smält. Finhacka rödlöken och tillsätt den i ättiksblandningen tillsammans med grovmald kryddpeppar. Låt filéerna rinna av, se till att stora ben är borttagna och skär rent kanterna. Dela fisken i lagom storlek för inläggning och lägg dem sedan i lagen. Låt stå över natten.
Helenas kommentar: Hur du blandar matättika står på ättiksflaskan (det går bra med både 12- och 24%-ig ättika)!
PS! Jag vill ha mammas Jansson och köttbullar på julbordet också. Mamma får slita hårt. Stackarn. För i min familj skulle mina köttbullar inte falla i god jord, det är jag säker på. Jag får istället satsa på att laga nykomlingar på julbordet som ingen har testat förut. Det kanske kan funka…
Jag tycker mycket om fisk och jag lagar ofta lax i olika former, men sedan tar liksom fiskrepetoaren slut. I alla fall nästan. Hoki är väl kanske inte den mest spännande fisken, men tillsammans med tydliga och lite halvkraftiga smaker blir den en riktigt bra vardagsfisk. Dessutom är den ett bra alternativ till den stackars utfiskade torsken.
Såsreceptet kommer ursprungligen från Findus, men som vanligt gjorde jag några ändringar och resultatet blev en god sås som passade riktigt bra till fisken. Såsen är förresten väldigt lik min favorit sparrissoppan i smaken.
Ugnsbakad hoki med sparrissås
Till tre portioner behöver du:
400 g hoki
2 små tomater
1/2 röd paprika
1/2 purjolök
salt
citronpeppar
250-300 g sparris (beroende på förpackningsstorlek)
1 schalottenlök
1 grönsaksbuljongtärning
ca 2 dl vatten
1 lime – skalet + juice från halva frukten
1 msk lätt creme fraiche
en nypa salt
cayennepeppar
margarin – till stekning
Gör så här:
Dela hokin i tre portionsbitar. Krydda med salt och citronpeppar och lägg i en ugnsfast form (smörj botten med lite margarin). Hacka tomater, paprika och purjo och lägg ovanpå fisken. Stek i ugnen i ca 15 minuter, 200 grader (återigen: stektermomtern är guld värd, vid 55 grader är fisken klar).
Lägg sparrisen i en gryta, häll på kallt vatten så att sparrisen täcka och tillsätt salt. Koka upp, dra grytan från plattan, häll på 1 dl kallt vatten, låt stå i ca fem minuter och häll sedan av. Hacka shalottenlöken och fräs den hastigt i lite margarin. Dela den kokta sparrisen och lägg undan några knoppar till dekoration. Lägg sparrisen i grytan tillsammans med schalottenlöken, tillsätt buljongtärning och vatten. Låt småputtra i tio minuter. Mixa såsen med stavmixer och värm den sedan igen. Tillsätt limeskal och limejuice, creme fraiche, lite salt och cayennepeppar samt ev. mer vatten och såsen har blivit för tjock.
Servera hokin och sparrissåsen till pressad potatis och garnera med sparrisknopparna.

Helenas kommentar: Färska örter på hokin vore helt säkert en höjdare (bladpersilja, basilika eller kanske lite timjan). Jag gjorde såsen ganska syrlig; vill du ha mindre syra minskar du på limeskal och juice. Reglera tjockleken med mängden vatten efter att du har mixat såsen (självklara saker, kanske), receptet ger en relativt tjock sås.
Bredvid pastapaketen, avorioriset, couscousen och bulgur har quinoa numera abonnerat lite hyllutrymme i mitt skafferi. Helena har ju tidigare tipsat om hur denna välsmakande (beroendeframkallande?) sydamerikanska ört kan användas. Quinoa skall enligt uppgift på svenska heta mjölmålla. Den uppskattade hipfaktorn hos ordet ”mjölmålla” har sannolikt förmått de svenska leverantörerna att avstå från att marknadsföra produkten under detta namn. Hos mig har quinoa blivit ett trevligt alternativ till couscous och ris. Ett GI på 35 är heller inte illa (om man tror på sådant).

Quinoasallad med lax och räkor
Ca 4 portioner
2 dl quinoa
1½ msk kycklingfond eller en hönsbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
3 msk olivolja
2 msk citronsaft
½ gurka
2 tomater
1 rödlök
cayennepeppar
en näve bladpersilja
500 g oskalade räkor (som skalats) alt en burk skalade räkor i lake
400 g kallrökt lax
Gör så här:
Skölj quinoan och koka enligt anvisning på paketet, men tillsätt hönsbuljongen istället för salt. Ta kastrullen från plattan och låt stå några minuter. Tillsätt sedan en pressad vitlöksklyfta, olivoljan och citronsaften. Tärna gurkan och skär tomaterna i små bitar. Hacka rödlöken. Blanda allt i quinoan. Krydda med cayenne, salta vid behov. Blanda vid serveringen ner räkorna samt grovt hackad bladpersilja. Laxen kan serveras vid sidan av eller strimlad blandas i salladen.

/ Oskar
Vad tar man med sig för mat då man gör en skärgårdsutflykt? Eller då man åker ut med båten. För mig stannar oftast fantasin vid en god potatissallad med något tillbehör eller en pastasallad. Köket i min lilla båt tillåter inga stora utsvävningar. I sökandet efter ett nytt uppslag kom jag över detta recept. Lite för krångligt för picknicken men tre små fryspåsar i en kylväska kan nog få följa med ut på en segeltur. Och man kan plötsligt duka upp en vacker lunch ute på den där klippan.
Receptet kommer från Skärgårdssmak. Skärgårdssmak är en sammanslagning av krogar, råvaruproducenter och hantverkare i Sveriges, Ålands och Finlands skärgårdar. Deras symbol, den vita vågen mot en blå bakgrund, står för lokala produkter av hög kvalitet, yrkeskunskap och yrkesstolthet. För närvarande är ca 40 krogar med i projektet som delvis är EU-finansierat. Detta recept kommer från Restaurant HSF i segelföreningens paviljong i Hangö, Finland.

Laxceviche med gazpachovinaigrette och marinerad rättika
4 portioner
Ingredienser
600 g laxfilé
Saften från 2 lime
Saften från ½ citron
2 msk havssalt
1 msk socker
2 msk hackad koriander
Gör så här
Skär laxen i kuber. Jag gjorde mina ca 2-3 cm stora. Blanda allt i en fryspåse och låt marinera i kylskåp ca 3 timmar (längre om större laxbitar).
Marinerad rättika
400 g rättika
1 dl risvinäger
2 msk socker
1 tsk salt
Gör så här
Strimla rättikan. Blanda allt i en fryspåse men spara 3 msk av marinaden till vinägretten nedan. Låt marinera i kylskåp ca 3 timmar.
Gazpachovinaigrette
1 röd paprika
½ zucchini
½ gurka
½ gul lök
3 vitlöksklyftor
3 msk hackad bladpersilja
1 tsk salt
1 tsk socker
Saften från ½ lime
1 dl matolja, jag använde en god olivolja
3 msk av rättikans marinad
Gör så här
Skär paprika, zucchini och gurka i små tärningar. Hacka lök och vitlök. Blanda alla ingredienser och låt marinera precis som ovan.
Lägg upp rättikan på en tallrik. Trä eventuellt upp laxkuberna på ett grillspett. Ringla vinägretten runtom. Servera med mörkt bröd, på bilden ett surdegsbröd gjort på råg, inte så olikt Elins recept.
Kommentar
Spännande smaker. Vinägretten är riktigt god. Hela rätten blir ganska syrlig och jag tror den vinner på att serveras som en liten portion/förrätt med en bit mörkt bröd till för att göra den mer mättande.
/ Oskar