Nästa anhalt: Sorrento

Sorrento

Jag har ju knappt hunnit hämta mig från min förra resa och nu är det dags igen. På måndag åker jag och sambon till Sorrento för en veckas semesterliv med sol & bad (hoppas jag, väderprognosen ser hittills lite skakig ut), kärlek och massor av god mat.

Har du varit i Sorrento? Har du tips på bra restauranger, eller kanske ställen att undvika? Skriv en kommentar!

Bilden kommer från stock.xchng

12 kommentarer

1. Pia

Är det sol & bad (jag älskar de gamla bryggorna), kärlek (hade min bröllopsefterfest där) och god mat (tex fantastisk buffelmozarella och tomater) så är det rätt ställe att åka till. I närbelägna St Agata ligger stjärnkrogen Don Alfonso om ni vill lyxa, annars är det mysigt och lugnt att äta middag i den gamla hamnen. Centrala Sorrento är inte så stort så ni kommer nog hitta era egna favoritställen.

2. karin

Jag var i Sorrento för många år sen och jag kommer ihåg alla provsmakningarna av limoncello som man kunde testa när man gick i staden. Fin keramik och så fanns det en massa klubbar typ yrkesföreningar och även en för utlänningar, den hade jättefint läge och fina toaletter.
    Mycket trevlig stad och annorlunda bad med badbryggorna

3. Ann

Don Alfonso är överreklamerat! På toaletten gick dörren i baklås och jag fick en flaska rödvin över mig.
    Rekommenderar istället Il Buco inne i Sorrento. Underbar restaurang där man får betydligt mer valuta för pengarna.
    Romantik på hög nivå är det i Ravello, ovanför Positano. Vackert, vackert!

4. Sara

Åh, Sorrento är jättemysigt 🙂

Jag vet att vi åt på två väldigt mysiga restauranger inne bland gränderna, har dock inte en blekaste aning om vad de hette… Minns i alla fall att på en av dem så åt jag den godaste skaldjursrisotton jag någonsin smakat 🙂

Minns även att vi besökte en restaurang som rekommenderades av alla charterbolag, och den var inte helt otippat en riktig turistfälla…

Trevlig semester!

/Sara

5. Klara

Varit i Sorrento vid ett flertal tillfällen. Jag kan verkligen rekommendera att gå ner till den lilla fiskebyn som ligger i anslutning. Jag åt den mest fantastiska fisken där med en enkel grönsalld, njöt av tidig sommarsol och gömde mig ifrån turisterna i gränderna.

Även bott i Praiano. En liten bortglömd by mellan Positano och Amalfi. Där finns en underbar riktig italienare, med suveränt vin. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Men det var på gågatan – uppför en trappa och sen vacker utsikt mot Positano.

Glöm inte Amalfi om ni har tid. Genuint – och man kan ta en tur förbi bergsbyn Ravello.

6. Karin

Jag var i Sorrento bara över dagen förra året (var mer koncentrerad på Neapel) och det bestående minnet är såklart citroner. Överallt finns det små mysiga butiker som säljer alla möjliga produkter med citron i.
    Citronchoklad var min favorit, helt oemotståndlig!

7. Susanna B.

Det är en dröm för mig att få åka tillbaka till Sorrento. Jag och maken var där för 12 år sen. Vi var urfattiga då men hade det ändå så mysigt. Mitt starkaste minne var nog från Positano där vi köpte färskt bröd, ost och vin och drog ner till stranden. Ha det härligt!!

8. Malin

Håller med Klara om Praiano. Supermysig icketuristig liten håla/pärla. Var där för några år sen och bodde på detta pensionat: http://www.villabellavista.it Mamman i köket, pappan som servitör, dottern i receptionen, sonen körde båtturerna och en gammal morbror som nåt slags allt-i-allo. Frukost och middag på terassen med havsutsikt, mat från trädgården nedanför huset och egen strand med kristallklart vatten. Vad mer kan man begära?

9. Linda

Åh, Sorrento, det var länge sen… Minns inte alls vad stället heter som hade så god mat och aptitretande små förrätter. Inga andra turister hade hittat dit, högt upp för berget till vänster om ravinen som börjar i centrum, såg lite småsjabbigt ut utifrån gatan men var hur mysigt som helst inne på terassen.
    Tillverkar fortfarande limoncello enligt receptet jag fick med mig därifrån.

10. anna

Åh Sorrento!!!! Sååååå mysigt! LINDA: Jag vet precis vilket ställe du menar! Så god mat, så trevlig personal….

Vi tvekade länge och väl innan vi gick in eftersom det såg lite skabbigt ut…men eftrsomvi traskat uppför berget så tänkte vi att det är väl lika bra att gå in…. det slutade med att vi åt där resten av semestern! KOmmer inte ihåg vad stället hette dock…. hmmmm… det var en familjeägd restaurang iallafall… och det var aldrig några andra turister än vi där…

11. Il Buco » Tre tjejer i köket

[…] I en gränd vid Piazza San Antonio ligger Il Buco som belönats med en stjärna i Guide Michelin och som Ann tipsade om. […]

12. Matshopping i Rom » Tre tjejer i köket

[…] måndag kommer Maria hem från sin semester i Sorrento och då tar hon över den italienska […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.