Matäventyr i Asien: Singapore del 2

16 november dag 3

Tidsomställningen känns fortfarande lite i kroppen men vi lyckas hinna med frukost innan  klockan är tio. Frukosten på hotellet är grymt bra och vi har så fullt upp att äta all god mat att vi inte hinner prata.  Minstingen följer sina vanliga rutiner från hemma nästan på minuten. Hon somnar i vagnen när vi går ner till Zujis kontor for att hämta hennes Tokyobiljett som vi ska ha senare på resan. Sedan vaknar hon upp klockan ett och då är vi precis framme vid Singapore Zoo.

Den här dagen känns nästan helt omöjlig att matblogga om för Singapore Zoo är den mest coola djurpark som jag någonsin har varit i. Det är en fantastisk miljö. Vädret är fint och det kommer en lätt monsunskur. Jag har inget emot dessa tillfälliga skyfall. Tvärtom. De svalkar lite från tropisk värme som vi inte är vana vid. Vi träffar på giraffer, leoparder, geparder, kängurur och jag vet inte hur många apor.

I halvtid så äter vi butter chicken och tikka masala. Nästan-ettåringen introduceras till papaya. Den är gudomligt god och jag känner mig som en idiot när jag tänker på hur tråkiga papayorna har varit som jag har köpt hemma i Sverige. Den här är i världsklass och jag kommer i fortsättningen alltid ha den som referensexemplar.

På vägen hem är det avspärrningar på vår gata och vi hamnar i en poliskontroll. Det visar sig att president Bush är på hotellet mittemot. Vi hoppar i poolen och hinner njuta av värmen innan solen går ner.

Vi hinner gå ut en stund innan middagen och jag hittar bland annat jättesnygga kökshanddukar på Muji som jag bara maste köpa! Motiven är olika stadskartor från bland annat Hong kong, Tokyo, New York, Paris och London. I like!

Middag igen. Jag gör samma misstag igen – jag glömmer nämligen papper och penna på rummet och åter igen så går tillagningen av maten i en rasande fart framför ögonen på oss. Kocken kallar det porridge buffet.

Det liknar en soppa med ingefära. I skålarna med garnering finns bland annat torkad fisk. Nu var ju inte detta det som jag var sugen på att äta men sambon äter och får en omelett serverad till. Jag äter i stället nudlar och blir serverad ett välmarinerat fläskkött som äts i ett degigt bröd. Det kanske är kinesiska hamburgare?

17 november dag 4
Klockan är ett innan vi äntligen är på väg ut till Sentosa Island. Dagen började med en snabb frukost på Subways (ca 15 singapore dollar för oss båda). Allmänna kommunikationer är snabbt och enkelt i Singapore och kostar inte många kronor.

Sentosa handlar enbart om att bränna pengar på saker som man inte visste att man måste göra. Vi tar linbanan över till ön och åkte sedan upp i Sky Tower för att se utsikten. Därefter tittade vi på hajar på Waterworld.

Halva tiden på Sentosa går åt till att vänta på bussen som transporterar alla turister mellan attraktionerna (om man tex måste se en show med rosa delfiner så finns det tex här…ja eller inte). Sen åkte vi för en sen lunch, eller om det nu snarare är en hemskt tidig middag i Chinatown.

Det doftar av tusen kryddor och vi beställer in var sin “mixtallrik” för 2,5 dollar styck. Vi dricker vår billigaste tigeröl hittills för 6 dollar och maten är god. Två timmar i Chinatown är betydligt roligare än två timmar på Sentosa!

Från Chinatown så är det inte långt till dess raka motsats Clarke Quay. Först är vi lite skeptiska. Det är dyra barer på rad efter vattnet och atmosfären är sådär. Det kändes mest dyrt och tråkigt. Men när solen gick ner blev det faktiskt riktigt mysigt och vi stannade kvar och delade på  en flaska Chardonnay (34,90 dollar) med lite oliver och manchego (9,90 dollar) som tilltugg.

(Sedan tillbringade vi tvåa timmar i olika Sonybutiker utan att sambon kunde bestämma sig huruvida han skulle köpa en PSP eller inte. Det blev inget)

18 november dag 5
Idag är det dags att åka vidare till Kuala Lumpur. Vi känner oss inte riktigt klara med Singapore. Orchard Hotel har varit jättebra och vi kan verkligen rekommendera det. Läget har varit perfekt, vi bokade ju först ett hotell vid Clarke Quay som sedan visade sig vara fullbokat men vi tycker att läget högst upp på Orchard Road var bättre. Servicen har varit förstaklassig och frukostbuffen har varit grymt bra. Tyvärr hann vi inte med att prova deras a la carte – känd för utmärkelsen Executive Chef of the Year och Asian Ethnic Chef of the year (Awards of Excellence World Gourmet Summit). Frukost på hotellet kostar 29 dollar och för 2 Singapore Slings i baren så far man betala 43 dollar inkusive skatter och serviceavgift. Inte helt billigt men det har varit en lyxig start på resan!

Den här dagen bjuder inte på några gastronomiska höjdpunkter. Tåget till Kuala Lumpur tar 7 timmar. Vi bokade andraklassbiljetter vilket kostar ca 100 SEK för alla tre. Det är AC och ok säten.

Minstingen sover några timmar och från tågfönstret så ser vi mest djungel djungel och åter djungel. Restaurangvagnens meny känns inte så lockande och det känns som om man ska hålla sig till den gamla hederliga hemtjänstregeln: att bara äta det som är inplastat och ser köpt ut. Därför blir det cocacola, chips och kakor till lunch. Minstingen äter yoghurt och frukt som vi har köpt i Singapore. Vi kommer fram till Kuala Lumpur vid åttatiden och då är det alldeles becksvart. Hej Malaysia!

En kommentar

1. Joanne

Mitt hemland! Vill ni äta Singaporianskt mat här i Stockholm?! Då måste ni kolla upp wok stället på St Eriksgatan 103.

Meet Judy and Janet who makes awesomely authentic Singaporean/ Malaysian dishes. Must try their Char Kway Teow. Lunch is fixed menu, so visit them for dinner instead to be able to order from Ala Carte Menu.

You can join monthly eating events with Singapore Club Sweden at http://www.singaporeclub.se/activities.shtml or join their Facebook group http://www.facebook.com/group.php?gid=13975434039

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.