Bun Meat Bun i Mariehäll

På upploppet där innan flytten tog vi hjälp med trädgårdsfixandet och bjöd sedan ut vår eminenta häckklippare på lunch. Bun Meat Bun hade precis öppnat vid Mariehäll. Vi chansade på att det skulle finnas bra burgare och shakes där. Det finns det. MYCKET bra sådana. Köket fixade även goda glutenfria hamburgarbröd. Och personligen kan jag inte säga nej till frites med jalapeño och extra ost.

Det enda minuset jag kan komma på är att parkering är typ omöjligt att finna. Gissar att många grannar kommer att reta sig på fulparkeringar av hungriga gäster. Promenera hellre hit om du kan!

Tips på indisk hämtmat!

Det är ingen hemlighet att den här familjen ÄLSKAR att äta indiskt. Ni kanske minns när vi bodde i Vietnam och åt på Ganesh varje fredag. Fortfarande är det en av mina mest magiska minnen från vår tid i fiskebyn. När vi hoppade ur taxin och alltid lika förväntansfullt beställde in så att bordet svämmade över med currys. Oftast efter väl övervägda diskussioner om vad som skulle bli den bästa kombon. Det var helt klart veckans happening. (På tal om den bästa beställningen – hög igenkänningsfaktor här)

Här hemma då? Njae. Det blir knappt några indiska currys alls. Vi har inte riktigt engagemanget att dra in med hela barnaskaran till stan för att äta på restaurang. Orkar inte heller fixa hämtmat från stan. Hemma i västerort har det inte heller funnits något alternativ på krypavstånd.

Tills vi fick höra att Punjabi Masala i Spånga-Tensta är värt en omväg. Ryktet om deras goda mat hade spridit sig via makens anglofila nätverk. Britter har ju ofta koll på vart man hittar bra indisk mat. Lite fnissigt blev det därför när vi nyligen var där för andra gången på kort tid – för utanför entrén stod en bil med brittisk registreringsskylt fulparkerad. BRA tecken tänker jag…!

Det-här-är-så-himla-bra. Första gången vi hämtade mat härifrån så tog vi flera specialrätter från menyn men nu senast körde vi enbart på klassiker – Vindaloo, Mutter Paneer och Korma. Oklart hur många kormas mina barn har ätit i sina dagar, men den här var riktigt bra, helt klart en av de bättre. Vindaloon var inte superstark men jag tycker den är utomordentligt bra som den är. Deras Mutter Paneer har också en himla välbalanserad kryddning. Underbar! Genomgående känns maten så vällagad och genomtänkt. Varje rätt har något extra med garnityr osv. Det blir högsta betyg från oss – och vi är snart tillbaka!

IMG_7740-2 (1)

Sommartips: grillkvällar på Hässelby Slott

Den här veckan var det premiär för grillkvällarna på Hässelby Slott och vi fick en inbjudan att spana in buffén som kommer att serveras i slottsparken framöver. Det var en liten cliffhanger innan vi visste om regnet skulle ta över men vädret var på vår sida tack och lov!

Västerort bjuder ju inte på så många gastronomiska utflykter i vanliga fall så det är kul att det kommer lite alternativ till förortspizzeriorna. Grillkvällarna kommer att vara enligt följande schema:
Amerikansk BBQ 29 maj, 4-5 juni samt 6-7 augusti.
Grekisk BBQ 11-12 juni samt 13-14 augusti.
Spansk BBQ 25-26 juni samt 20-21 augusti.
Nordisk BBQ 2-3 juli samt 27-28 augusti.

Pris? 295:-/person inkl alkoholfri dryck – och sedan finns alla möjliga paketpriser beroende på vad man kan tänkas dricka till maten.

Buffén var bra. Inte för många rätter att välja mellan – men det gör det ju lättare att hålla allt snyggt, fräscht och påfyllt. Så det är egentligen bara ett plus. På grillen fanns lax, räkor, fläskkött och nötkött. Mycket klassiska tillbehör som potatissallad, cole slaw, marinerade oliver, grillad paprika och gott bröd. Jag saknade lite såstillbehör just denna kväll men jag kanske missade dem någonstans på buffébordet…?

Kul är det i varje fall att det går att ha en trevlig utekväll ute i förorten. Det känns som att det här är ett koncept som funkar med både ungar, vänner och familjemedlemmar i alla åldrar.  Miljön är mysig utomhus och det finns parasoll som täcker borden vid oväntade regnskurar, och dessutom så finns det gott om plats inne i restaurangen.

Enklast att ta sig hit kommunalt är att ta grön linje mot Hässelby och hoppa av i Johannelund. Sedan är det tio minuters promenad upp till slottet.

Våfflor i Drottningholm

Ofta blir det picknick i gräset om vi åker till slottsparken i Drottningholm men nu senast provade vi fiket vid Kina Slott.

Vill man inte sitta ute i solen så är det svalt och fint inomhus:

Kakorna är trista men det är inte därför som du ska åka hit. Det är för de fina våfflorna. Det behövs sex våffeljärn för att hinna med beställningarna dessutom.

Dessutom gillar vi att kaffet kostar 20:- och att påfyllningen är gratis.