Träffa Nigella Lawson på NK i eftermiddag!

Nigella Lawson är på besök i Sverige just nu och idag kl 17.15 så signerar hon sin bok “Nigella Express” på NK Bokhandel. Själv hinner jag inte dit men det hade varit kul att träffa henne “live”!

Om Nigella kan man tycka mycket, en del är kanske mer intresserade av att diskutera hennes utseende, men jag gillar henne för hennes personliga attityd i böckerna. Hon återkommer ofta till maten som en social höjdpunkt och jag förknippar henne mycket med julmat och “roast dinners”. Hennes böcker gör sig dock lite bättre på engelska än på svenska tycker jag. Om hon är kock? Nej faktiskt inte, eller som hon själv säger;

“I am not a chef. I am not even a trained or professional cook. My qualification is as an eater”

Fler citat av Nigella finns här.

Kyckling med kokos och sweet chili

Det finns dagar när man inte orkar gå och handla. Surar över att det inte finns något att äta hemma. Men så gör man en kraftansträngning och vänder upp och ner på skafferiet. En sådan dag kom den här woken till.

Lite äggnudlar med grönsaker från frysen. Morötter med ananas som sallad. Efter att jag tog fotot hittade jag även en oöppnad påse cashewnötter i skafferiet. Perfekt! Det fanns verkligen ingen anledning att gå och handla den här dagen!

Marinaden till den här kycklingen blev i varje fall riktigt bra! Den här sötsura såsen med kokos, chili och lime finns ofta hemma hos oss och används till lite allt möjligt, som tillbehör till typ “allt”. Tvååringen tycker om den dessutom när vi paniksteker vårrullar från frysen till lunch.

Kyckling med kokos och sweet chili

  • Skiva 2-3 kycklingfileer i skivor.
  • Blanda marinad: 0,5 dl Santa Marias Coconut Sweet Chili Sauce, 2 msk soja, 2 skivade vitlöksklyftor och 1-2 msk kokosflingor.Låt kycklingskivorna ligga en halvtimme i marinaden innan de steks i grillpannan.

Psst! Kom ihåg vår insamling för Rosa bandet!

Kickis födelsedagstårta

Jag har ganska dålig fantasi när det gäller att göra tårtor men det här blev bra på temat jordgubbar/körsbär/banan och choklad. Tårtan var delvis ett moment att sysselsätta tvååringen med när hon var hemma från förskolan och hon var högst koncentrerad när vi bredde tårtfyllning på tårtbottnarna och blingade på med strössel.

Använd tre tårtbottnar och bred en kräm på vardera botten. Därefter kan tårtan gärna stå till sig (gärna ett par timmar eller över natten) till dess att den ska serveras – och först då brer du grädde ovanpå och garnerar den. Vi siktar härmed på att dottern blir Årets Konditor 2022!

Tårtfyllning nummer ett:
2 dl vaniljsås
2 msk Valhorna kakaopulver
1 en mosad banan

Tårtfyllning nummer två:
0,5 dl körsbärssylt
2 dl vispad vispgrädde

Garnering:
1 paket Noblesse choklad på sidorna
3 dl vispgrädde
färska jordgubbar
ev strössel (inte alls nödvändigt, men väldigt roligt när man är 2 år)

Curry med kålrot och sötpotatis

Vi serverade denna curry tillsammans med panerade kycklingfileér och ris. Nanbröd är gott till.

Curry med kålrot och sötpotatis

till 2 vuxna och en 2-åring

  • 800 gram sötpotatis
  • 400 gram kålrot
  • ca 3 tsk röd curry (plus lite till att smaka av med)
  • en liten lök
  • 1 burk kokosmjölk
  • ett paket Asiatiska Kryddor från Findus (alternativt en bunt finklippt koriander)
  • 200 gram gröna ärtor
  • smaka av med salt och peppar
  • ev lite vatten att späda med
  1. Finhacka lök.
  2. Skala sötpotatis och kålrot och tärna dem sedan i 2 cm stora kuber.
  3. Fräs löken med 3 tsk röd curry tills den är mjuk i en större stekpanna.
  4. Häll på kokosmjölk, sötpotatis och kålrot. Låt puttra 15-20 minuter tills rotfrukterna är mjuka. Späd ev med 1-2 dl vatten eller buljong om du vill ha mer sås.
  5. Häll i ärtorna. Blanda ner de gröna kryddorna.
  6. Smaka av med lite röd curry, peppar och salt. Klart!