Veckan som gick

I måndags trippade Tioåringen med lätta fötter upp för high street och gick till – tada! – skolan! Härligt att höra om typ allt när hon kom hem. Nog har hon vart trött på kvällarna. I tisdags fick äldsta barnet klartecken att ta bussen till skolan. Kvar hemma hängde jag och Trettonåringen. Hon börjar först imorgon eftersom skolan har haft fullt upp med alla nya rutiner med att testa alla i de äldre klasserna. Vad tomt det kommer att bli utan mina “kollegor” på hemmakontoret imorgon.

Veckans middag:

Måndag: Vego! Falafel. Spenatsallad. Tabbolueh med quinoa. Vitlökssås. Zhoug. Tärnad fetaost.

Tisdag: Gnocchis! Typ ragu till. Parmesan. Tomatröra som vego.

Onsdag: Maken wokade. Jag VET att vi gör det ofta. Men så smidigt med autopiloten + få ingredienser.

Torsdag: Maken lagade även här. Korv från delin. Provade Tescos glutenfria veganska “grönsakskorvar” som var helt ok, tror att det var kryddningen med salvia som var ett vinnande koncept. Ett fat med färsk brysselkål, cannelinibönor och småtomater i ugnen. Ugnsrostad potatis.

Fredag: Fajitas.

Lördag: Pizza med småplock. Plus streamad mellofinal.

Söndag: Ja jag vet. Det blev att vi beställde hem indiskt även här. Åh den är så bra. Vi har inte tröttnat ännu.

 

Gratinerad nachotallrik med chili con carne

Chili con carne återkommer som ni säkert har märkt i vår vardagsmat. Den är lätt att preppa. Räcker till lunchlådor. Är glutenfritt och laktosfritt. Jag gör även ett veganskt hopkok parallellt så finns det samma upplägg till alla i familjen på middagsbordet.

Blir det chili con carne över från middagen så är det en snabbfixad middag senare i veckan med gratinerade nachos. Alla får preppa sin egen tallrik innan den åker in i ugnen. Min har då markant mer jalapenos. Vi har dessa tallrikar i metall från Falcon som passar perfekt. Komfortmat såklart.

Gratinerad nachotallrik med chili con carne

En monteringsskiss.

Varva på en ugnssäker tallrik:

  • valfria nachos (glutenfria för oss)
  • tärnad paprika
  • majs
  • jalapenos
  • chili con carne
  • riven cheddar

Gratineras på 200 grader tills allt är varmt och osten har fått fin färg. Vid servering – toppa med:

  • guacamole
  • salsa
  • gräddfil
  • sriracha

Fler tips med överbliven chili con carne:

Favorit i repris: Oreo Milkshake

Den nyblivna Trettonåringen önskade sig Oreo Milkshake i stället för tårta på sin födelsedag häromveckan. Och här har jag ett GULDTIPS om du har celiaki och bor här i England. Morrisons har glutenfria (och laktosfria) “oreos” av eget märke. Vi gjorde även laktosfritt med swedish glace-vaniljglass eftersom den är sojabaserad. Helt ok sådan!

Oreo Milkshake

2-4 portioner beroende på storlek.

  • Förbered gärna med fryskalla glas för att det ska bli en riktigt KALL milkshake.
  • Mixa fyra oreos fint och lägg i en större skål.
  • Häll i 2,5 dl mjölk och 5 dl mjuk vaniljglass. Mixa fluffigt med en mixer.
  • Förbered glasen – luta lätt och häll chokladsås eller kolasås efter alla sidor.
  • Fyll upp glasen med milkshake.
  • Toppa varje glas med lite vispad grädde, en lätt krossad oreo, lite mer sås och gärna (glutenfritt) strössel.

Fiskgryta med sötpotatis, fänkål och apelsin

Ha! Har lagat ett nytt fiskrecept som fick fem tummar upp här hemma. Hittade receptet hos BBC Good Food och räknade väl egentligen bara om mängderna så att det skulle räcka till lunch dagen efter. En bonus är att det här är enkelt fixat och innebär minimalt med disk. Allt åker i grytan allt eftersom.

Fiskgryta med sötpotatis, fänkål och apelsin

Kanske 6 portioner.

  • en purjolök
  • en gul lök
  • ett par vitlöksklyftor
  • en normalstor fänkål
  • lite neutral olja att steka med
  • kryddor: torkad koriander, spiskummin, chili flakes, kanel
  • salt och peppar
  • ca 500 gram sötpotatis
  • 600 gram torsk (kolla vad du har hemma, lax och kolja funkar lika fint)
  • en burk kikärtor
  • 2-3 paprikor beroende på storlek
  • 3 burkar krossade tomater
  • 1-2 apelsiner beroende på storlek (använd både juice och rasp)
  • en stor tufs färsk persilja
  • matlagningsyoghurt eller liknande att toppa med
  1. Ta fram största kastrullen om du inte tänker revidera antalet portioner.
  2. Förbered alla grönsaker: Skiva och hacka all lök. Skiva fänkål tunt. Tärna all paprika. Skala och tärna sötpotatis.
  3. Fräs all lök mjuk med lite neutral olja i kastrullen. Rör ner den strimlade fänkålen.
  4. I med kryddor! Börja med 3 tsk torkad koriander, 3 tsk spiskummin, 1 tsk chili flakes och 1 tsk kanel.
  5. Häll på tre burkar krossade tomater, tärnad sötpotatis och paprika. Plus avsköljda kikärtor.
  6. Pressa juice från apelsin och häll i. Spar zestat rasp att ha till servering. Pytsa på ca 4 dl vatten så att det täcker alla grönsaker. Låt puttra drygt en kvart tills sötpotatis är genomkokt och klar.
  7. Smaka av med kryddorna ovan. Salta och peppra.
  8. Skär fiskfiléer i större bitar, rör ner varsamt i grytan. Låt puttra 4-5 minuter till fisken är genomkokt.
  9. Strössla över apelsinraspet.
  10. Vid servering – toppa med finklippt färsk persilja och en klick matlagningsyoghurt.

Veckans bästa

Den här veckan har vi firat vår Trettonåring. Bland annat med bubble tea. 

Veckan som kommer bjuder på lite nya rutiner. Minstingen ska till skolan imorgon efter nästan tre månader hemma. Äldsta börjar på tisdag medan mellantjejen får vänta en vecka till, medan skolan rullar ut nya rutiner att förhålla sig till. Får se om den här planen håller. #pandemilivetkapitel234.

Veckans middag:

Måndag: Fiskgryta med fänkål, apelsin och kikärtor.

Tisdag: Pasta! Fick en idé om en old school variant med fläskfile + gräddig svampsås och parmesan.

Onsdag: Chili con carne och grönsaksris. Vego-chili till den som önskade.

Torsdag: Maken preppade en skinkstek. Ugnsrostad potatis. Brysselkål med parmesan (ja för hundrade gången kanske). Plus en annan favorit – ugnsbakade rödbetor i bechamelsås.

Fredag: Födelsedagsbarnet önskade hamburgare. Oreo milkshake till efterrätt.

Lördag: ugnsgratinerade nachos med onsdagens chili. Plus tärnad paprika, majs och jalapeños.

Söndag: beställde hem indisk takeaway.