Äppelmos med plommon och kanel

Det är bara att konstatera att plommonsäsongen var kort och väldigt intensiv. Av de sista plommonen som gick att använda så blev det sällskap i ett äppelmos med inspiration från ett recept från Ica-kuriren. Det här hopkoket kommer definitivt att räcka hela vintern!

Äppelmos med plommon och kanel

En receptskiss.

  • Jag räknade receptet på 4 kilo plommon och äpplen varav 1/3 var plommon.
  • Till hopkoket behövdes 2 dl vatten och 10 dl socker. Sockermängden är alltså mindre än i orginalreceptet men det fungerade på våra söta plommon.
  • Som smaksättning till småputtrandet blev det skrap från två vaniljstänger och ett par kanelstänger.
  • Det jag ångrar efteråt är att jag hade i saften från en citron. Jag borde ha följt magkänslan och åkt förbi Ica och köpt apelsiner istället.

Nu är insamlingen fyrsiffrig!

Kronorna trillar in med jämna mellanrum och efter en knapp vecka så har vi kommit upp i tusen kronor till vår Rosa bandetinsamling. Och nu när de flesta har fått lön så hoppas vi ju att flera kan bidra lite!

För den som är intresserad av kakbak så finns även en Rosa Bandet-kakform att beställa för 5 dollar på Pink Ribbon Shop. Alternativt så kan man ju kanske spritsa små rosa korslagda band på fri hand på helgens muffinsbak ?!

Nu drar vi igång vår Rosa Bandet-insamling!

Förra året hade vi en insamling för Rosa Bandet här på matbloggen. Vi satte upp 5000:- som mål för vår insamling och några veckor senare så hade vi faktiskt samlat in hela 5500:- från våra läsare! Grymt bra tycker vi och känner nu att vi måste höjja ribban för denna höst.

Vi hoppas på att kunna samla in 10000:- de närmaste veckorna från våra läsare. Att skänka pengar är enkelt: Klicka på insamlingsbannern uppe till vänster och följ instruktionerna på sidan. Minsta belopp att skänka är 50:- och vi hoppas ju att många av er vill vara med. Och jämför vi antalet unika läsare med hösten 2006 så har ni faktiskt blivit dubbelt så många – vilket borde båda gott för årets insamling!

Vinterns söta

Jag är ju väldigt förtjust i systrarna Eisenmans kokböcker och snart kommer de ut med sin tredje kokbok som heter Vinterns Söta. I början av oktober finns den i bokhandeln och personligen så känns det som höstens stora kokbokshändelse. På adlibris så skvallras det lite om innehållet;

pepparkakskola, saffransdrömmar, glöggbakade päron, ingefärs- och limetårta, kardemummatryffel, pepparkaksmuffins, mjuk pepparkaka med äppelmos och ananas, kardemummakryddade pistagenötter och saffransmarängsviss

Hur härligt låter inte det?!

Shots till frukost?

Det kom varuprover på God Morgon Shots för en tid sedan. Små förpackningar på 80 ml som lovar halva dagsbehovet av frukt och grönt i en enda shots. Varje shot innehåller nämligen 125 gram av respektive frukt och grönsaker. Som ett litet dynamitpaket med nyttigheter!

Hur de smakar? Varianten med Morot/Mandarin/Pumpa var inte min grej alls. Men jag gillar inte morotsjuice i vanliga fall och kombination med citrus kändes inte bra. Jag är inte picky på mat men den här gick inte att dricka upp. Huh!

Betydligt bättre är den med Äpple/Morot/Jordgubb och den enkla förklaringen är nog att jordgubbssmaken dominerar helt och hållet. Ingen otäck morotssmak alltså.

Men det jag undrar över mest är: vad är grejjen med fruktshots som dessa?

Man blir inte mätt. Man kan inte släcka törsten. Är detta en produkt av typen jag-har-dåligt-samvete-för-jag-hann-inte-äta-frukost så man köper den på Pressbyrån på vägen till jobbet? Eller är det kanske en nödlina för dem som av olika skäl inte orkar med att äta, typ konstant illamående gravida? Jag funderar vidare och tänker att det kanske passar i barnens matsäck eller om man har trångt om plats i ryggsäcken när man är ute och fjällvandrar?

Fast när det gäller mig själv. Nja. Jag är tveksam. Jag vill ha frukt och grönt som mättar och släcker törsten.