Köpenhamns-pärlor

Sedan jag bloggade om Köpenhamn senast, har Magnus och jag hunnit vara där flera gånger och hittat nya pärlor.  Vi återvänder till flera av våra favoriter, men hittar ganska ofta nya guldkorn. I det här inlägget har jag samlat mina Köpenhamns-pärlor (oktober 2015). Håll tillgodo och tipsa gärna själv om dina favoriter i den danska huvudstaden!

Ida Davidsen (Store Kongensgade 70) – denna härliga kvinna med stans bästa smørrebrødsställe. Hit återkommer vi alltid när vi har möjlighet och jag har bloggat om restaurangen tidigare. Inget nytt under solen på smørrebrødsfronten, alltså. Ida står ofta själv bakom disken och pekar med hela handen och rabblar ingredienser. Lokalen renoverades för några år sedan, men den är fortfarande charmig och trivsam. Enda nackdelen är att restaurangen bara är öppen måndag till fredag och dessutom alltid har stängt i juli månad.

Vi har också ätit goda smørrebrød på Café Petersborg (Bredgade 76) och Nyhavns Færgekro (Nyhavn 5). Läs om Nyhavns Færgekro i mitt blogginlägg  från 2012 här.

Trendiga restauranger i alla ära, men ibland är det klassikerna som lockar mest. På Peder Oxe (Gråbrødretorv 11) har vi ätit god och vällagad mat, njutit av den genuina miljön och fått superbra service. Ett riktigt mysigt ställe. Köpenhamns motsvarighet till Ulla Winbladh i Stockholm, skulle jag säga. Den där desserttapasen vi åt till efterrätt minns jag fortfarande.

I Kødbyen finns de hippa barerna och restaurangerna. Vi har varit på två av krogarna och de har verkligen levererat. På Paté Paté (Slagterboderne 1) åt vi flera små rätter i tapasstil. Bl a bläckfisk med brynt smör, oliver och mojo rojo (bilden längst upp till höger här nedan) som var riktigt bra. Det här är ingen finkrog, snarare ett ställe med hög ljudvolym och avslappnad publik. Och god mat!

Kødbyens Fiskebar (Flæsketorvet 100) serverar himmelsk fisk och skaldjur och råvarorna är av bästa kvalité. När vi var där hade vi dumt nog grundat med en sen smørrebrødslunch och var inte jättehungriga. Orutinerat, tänker du. Jag håller med. På menyn (som varierar beroende på  säsong och tillgång till fisk och skaldjur) finns rätter i olika storlek, vilket jag tycker är ett plus. Inte nog med att jag är osmart och äter “för mycket” till lunch, jag är liten i maten också. Nåväl, jag åt bl a en kungskrabba med svart vitlök, rättika och lufttorkad skinka som var to die for (bilden längst upp till höger nedan). Även om jag var mätt, satsade jag på en ljuvlig dessert med tre olika smaker; mango, rabarber och choklad. Sedan var det bara att vika in huvudet och rulla tillbaka till hotellet. 😉

Torvehallerne (Frederiksborggade 21) är en gammal favorit. Hit går vi alltid för att äta sen lunch på Tapa del Toro (saluhallen stänger vid kl 17-20 beroende på veckodag, så att äta middag här funkar dåligt). Om vi kan sitta utomhus är det en bonus, annars är det nästan lika mysigt att trängas vid bardisken.

Vi har också testat Hallernes Smørrebrød som serverar klassiska varianter på den danska smörgåsen. I saluhallen finns så klart mycket mer än tapas och smørrebrød; kött, fisk, ost och delikatesser i långa rader. På torget utanför säljs säsongens frukt och grönt och en och annan food truck brassar käk. Ett mysigt “strosarställe” och ett måste att besöka för en foodie!

En ny bekantskap är vietnamesiska restaurangen LêLê som finns på flera platser i stan. Välj om du vill äta på “vanlig” restaurang eller på snabbmatsvarianten. Vi har hittills bara testat snabbmatsstället LêLê Street Kitchen på H.C. Andersens Boulevard 8 där vi delade på en meny med 24 rullar/wontons/fiskkakor/vårrullar. Fantastiskt gott! Här kan man också hämta take away, vilket ju är perfekt om man vill sitta ute på något mysigt ställe och äta eller är så trött att hotellrummet lockar allra mest (det händer mig då och då).

När vi var i Köpenhamn i mars i år regnade och blåste det på tvären och det var minst sagt ruggigt. På restaurangen Marv & Ben (Snaregade 4) tinade både kropp och själ upp. Maten var magisk och servicen strålande. Alla rätter kostar 100 DKK och är i förrättsstorlek. Fyra rätter var lagom för mig och de jag valde var riktiga fullträffar. Jag åt bl a rimmade kammusslor med gurka, persilja och vattenkrasse (längst upp till vänster på bilden nedan) och dessert med päron, färskost och karamell (längst ner till höger på bilden nedan). Vi var båda två lyriska när vi gick tillbaka till hotellet den kvällen – trots spöregnet.

På Jægersborggade i stadsdelen Nørrebro finns en massa mysiga ställen; bl a caféer, restauranger, second hand-butiker, blomsteraffärer. På Karamelleriet (Jægersborggade 36) köper jag handgjorda… öh… karameller. Första gången gick jag in i butiken för att förpackningarna såg så fina ut i skyltfönstret (en sjuka jag har…). Andra gången tog min längtan efter de goda karamellerna dit och på den vägen är det.

Var ska man bo då? Vi har hittat tre hotell som vi gillar och som vi växlar mellan. I juli 2014 bodde vi på då nyöppnade SP34 (bilderna nedan) och gillade det massor. Det här är fd Hotel Fox som har fått en mycket välbehövlig make over. Cool inredning, bra frukost, trevlig personal och med ett toppenläge.

På Hotel Kong Arthur bor man mer klassiskt och på Ibsens Hotel är medelåldern lägre. Bra hotell som alla tre ligger i samma område med närhet till Søerne och Torvehallerne. Strategiska val, alltså. 😉

Vad gör ni egentligen när ni är i Köpenhamn? Det undrar vänner som har hört oss prata lyriskt om stan.  Inte så värst mycket faktiskt. Vi promenerar en hel del, shoppar småsaker i favoritbutikerna, fikar och sitter vid Søerne (bilderna nedan) med  var sin bok och/eller något att äta. Men framförallt gottar vi oss mest bara åt atmosfären.

Det finns många juiceställen i stan. Ett av dem är Njoy (Store Kongensgade 47) där vi har hängt många gånger. Bl a dagen efter senaste Depeche Mode-spelningen på Parken i juni 2013 (bilden nedan). Besök på HAY  (Østergade 61), Normann Copenhagen (Østerbrogade 70 vid Trianglen), LEGO Store (Vimmelskaftet 37) och Magasin (Kongens Nytorv) är måsten. Utanför Magasin (Magasin Torv) säljs säsongens blommor i mängder (bild nedan). Varje gång jag går förbi önskar jag att jag bodde i närheten och kunde köpa famnen full med blommor.

På listan över restauranger att besöka framöver står bl a Manfreds, FIAT och Aamanns.

Fyll gärna på med dina tips i kommentarsfältet!