Matupplevelser i Köpenhamn 2012

Köpenhamn är en av mina favoritstäder. De senaste somrarna har vi tagit tåget till Köpenhamn och stannar några dagar när vi har varit i Kalskrona och hälsat på min familj på semestern. Från Karlskrona tar tågresan lite drygt tre timmar och man kan gå av både på Kastrup (flygplatsen) och centralstationen (Københavns Hovedbanegård), men även välja att fortsätta till t ex Nørreport.

När vi var i Köpenhamn i somras bodde vi på Hotel Kong Arthur som ligger bara några hundra meter från Nørreport station. Ett mysigt område med gott om restauranger och caféer, nära till nya saluhallen Torvehallerne (Frederiksborggade 21, Israels Plads – karta finns här) och bara ett stenkast till Søerne (de tre sjöarna Sankt Jørgens Sø, Peblinge Sø och Sortedams Sø) där det är härligt att sitta på kvällarna och titta på solnedången.

Vid vårt senaste Köpenhamnsbesök (sommaren 2011) höll den nya saluhallen på att byggas och vi var väldigt nyfikna på hur det skulle bli. Nu var vi snabba med att gå dit och kunde konstatera att den är en höjdare. Vi kikade runt lite bland butikerna och stannade sedan till vid Tapa del Toro och åt oväntat bra tapas. Möjligen kan semesterkänslan och det fina vädret ha påverkat, men alldeles oavsett var maten riktigt bra. Vi satt på var sin barstol och beställde smarriga tapas på löpande band. Rekommenderas verkligen!

Det allra bästa sättet att hitta bra restauranger i nya städer är att fråga vänner om råd. Inför den här Köpenhamnsresan fick jag en hel del bra tips på Facebook som var guld värda. Om jag inte på förhand hade fått tips om Halifax Burger hade vi förmodligen inte gått dit eftersom hamburgerställen normalt sett inte är vårt förstaval när vi är på resa. Halifax Burger ligger bara något kvarter från “vårt” hotell (Frederiksborggade 25 – karta finns här) och den korta promenaden lockade första kvällen när vi var res- och shoppingtrötta. Halifax finns på totalt fyra adresser (tre i Köpenhamn och en i Frederiksberg); hitta dem här.

Vilka goda burgare! Jag gillar dessutom konceptet med att själv “bygga ihop” sin meny med hamburgare, sås och tillbehör. Vi valde var sin København-burgare med cheddarost, aioli och rödlök. För mig, som blir mätt på bara hamburgaren, blev det en sallad som tillbehör, men jag smakade av Magnus potatisklyftor som var riktigt goda. Trevlig personal, bra råvaror och avslappnad stämning – hit kommer vi gå fler gånger. Tack för tipset, Andreas!

Att äta smørrebrød är ett måste när vi är i Köpenhamn. Vi har tidigare blivit förälskade i Ida Davidsen (ja, både i tanten och hennes krog!), men restaurangen håller stängt under juli månad och vi har därför fått leta upp andra ställen. Den här gången föll valet på Nyhavns Færgekro (Nyhavn 5 – karta finns här). Magnus valde sillbuffén medan jag gick på den traditionella smørrebrøds-linjen. Lokalen är traditionellt dansk; mörk och trång. Personalen sprang som skållade råttor och vi fick vänta i längsta laget på vår mat, vilket helt säkert berodde på att det var sommarens varmaste dag och uteserveringen var proppfull med gäster. Dessutom är ju läget på första parkett i Nyvhavn som gjort för långa väntetider (att boka bord är ett bra tips och det görs enkelt via hemsidan). En turistfälla kan man tycka, men maten var god och personalen trevlig.

Det var som sagt varmt så in i bängen och vi svalkade oss med en kanaltur (ett mycket bra tips, i paritet med de där rundtursbussarna vi alltid testar när vi kommer till en ny stad). På eftermiddagen sladdade vi förbi Magasins Mad & Vin- avdelning och köpte lite färsk frukt som vi sedan åt i skuggan nere vid Søerne i närheten av vårt hotell. Svettiga, trötta och nöjda.

Efter en dag med 27 grader i skuggan blir ju kvällen sagolikt skön. Vi satt på Café Quotes uteservering på Kongens Nytorv (Kongens Nytorv 16 – karta finns här) och såg solen gå ner bakom husen. En fantastisk kväll som inte blev sämre av god mat och prossecco. Portionerna var i minsta laget (det passade dock mig, men den som är större i maten blir kanske inte mätt), men maten fick mer än godkänt.

Nästa resa till Köpenhamn blir, om inte förr, i juni nästa år. Vi gör en favorit i repris och ser favoritbandet Depeche Mode på Parken. Det var ett vinnande koncept sommaren 2009.

Fler Köpenhamnstips

• Madklubben Bistro de Luxe (Store Kongensgade 66 – karta finns här). En av favoriterna sommaren 2011. då det var ett måste att boka bord för att få plats.
  • Café Petersborg (Bredgade 76 – karta finns här). Mysigt och traditionellt smørrebrød-ställe i byggnad från 1700-talet.
  • För att se alla våra inlägg taggade med Köpenhamn; klicka här.

Fyll gärna på med dina godbitar från den danska huvudstaden i kommentarsfältet!