Tasmanien: från Boat Harbour till Strahan

Ja varför blev det egentligen en resa till Tasmanien? Som ni vet så har vi haft två lyckade vintersemestrar med husbil på Nya Zeeland och vi har diskuterat fram och tillbaka om att göra en liknande resa. Husbil är så himla kul nu i de åldrar som våra barn befinner sig i. Maken jobbade i Melbourne fram till veckan innan vi träffades och han hann inte med att besöka Tasmanien där och då. Därav vår resa nu till Tasmanien. Jag har verkligen uppskattat klimatet på Tasmanien, som är typ “svensk-sommar-fast-bättre”, och kan verkligen rekommendera tidsperioden över jul och nyår.

Dag 9. Vi tillbringar dagen vid Boat Harbour beach. Det här är med god marginal den mest barnvänliga stranden på resan. Långgrunt och inte så höga vågor. Plus härligt medelhavsgrönt vatten! Ganska mycket folk som var här ska tilläggas. Men himla fin dag. Kom i tid om du ska hitta parkering. Här finns även ett kafé som heter Harvest and Caper  som är helt ok för lunch och fika.

Boat Harbour

Senare åker vi till campingen i Stanley som är en av de campingar vi gillat bäst på resan. Supertrevlig service och fint läge. Stanley som by är väldigt pittoreskt och här hade vi också kunnat stanna ett par dagar. Det känns som om jag börjar säga det om ganska många ställen nu?!  Jag avråder dock starkt från att handla takeaway på Hursey Seafoods som ligger intill campingen även om det ser ambitiöst och pretentiöst ut vid första intrycket. Det tog 45 minuter innan vi fick våran takeawaybeställning (friterade pilgrimsmusslor och bläckfiskringar, hej är någon förvånad) och det var inte speciellt bra. Vi inser även försent att de glömt att skicka med våra tillbehör. Uppe i byn finns för övrigt en restaurang som vart med i australiensiska  Masterchef som jag gissar är ett bättre alternativ. Igen – himla bra camping. Vi gillar verkligen Stanley!

Parkerade nedanför “The nut” i Stanley

dag 10.  Den här dagen började vi med att stanna till i Arthur River i södra Marrawah. Kallas även för  ‘Edge of the World’  eftersom det är öppet hav här till Argentina som är 40 000 km som är på andra sidan havet. Mäktigt och det blev mycket fotograferande. Senare en sen lunch i Smithon på en riktigt old-school kafé. Vi bor i Ulverstone och går ut och äter middag. Äntligen indiskt!

Första gången som jag springer på ost rekommenderad till öl (och tv!) Fast det roliga var ju att den var ju himla god till just öl!

dag 11.  Nyårsafton! Vi har hunnit ändra vår resrutt lite och hamnar lite halvspontant i Strahan. Vi är helt plötsligt någonstans i mitten på västkusten. Fint så klart. Vi tillbringar eftermiddagen på Ocean beach som är ca 7 km utanför. Här är vågorna alldeles för höga för att man ska kunna bada överhuvudtaget. Men mäktigt så klart att bara vara på den nästintill tomma stranden. Är det något som vi verkligen fyllt kameran med så är det ‘tomma stränder med höga vågor’ på den här resan. Vi kniper tur nog sista platsen på campingen. Ingen speciell sådan men vi var ju tacksamma för att vi fick plats överhuvudtaget. Typ bakom receptionen, så till vår fördel så har vi för en gångs skull ok wi-fi för några timmar.