Tasmanien: från Bridport till Burnie

Hur vädret var på resan? Bra! Vi hade packat kläder för “alla väder”. Det vi använde mest i praktiken var shorts, t-shirt och gympaskor. Och ständigt solskyddsfaktor 50. Vissa dagar behövdes jeans och hoodies men regnkläderna packades faktiskt aldrig upp. Kanske mer användbart om man tar del av de många vandringsleder som finns på Tasmanien. Men vi som hängde i husbil behövde dem inte.

Dag 6 Just den här dagen hade vi regn för första gången. Tur nog var det när vi var på väg till Bridport. Här finns en ovanligt stor camping och jag har svårt att tänka mig att den skulle kunna bli fullbokad. Billigt dessutom för 35 dollar per natt under mellandagarna så det blev nog vår billigaste natt på hela resan.

Inget wifi tillgängligt på campingen dock. Överhuvudtaget så är det lite begränsat att hitta wifi när man reser runt på Tasmanien. Vi köpte ett simkort redan på flygplatsen och det rekommenderas faktiskt. Så här i efterhand så tror jag att Telstra med god marginal verkar ha den bästa mobiltäckningen. Emellanåt saknade vi mobiltäckning på ganska långa körsträckor med vårt simkort från Vodafone. Så kör på Telstra när du är här.

Fin köksträdgård att låna på campingen!

Vi hade nog kunnat stanna ett par dagar även på campingen i Bridport. Det finns en lång fin strand att promenera på här och trots att det är många som campar här, så står man parkerat lite privat på sin tilldelade ruta. Perfekt! Det är även gångavstånd till mataffär, “bottle shop” och fish&chips – ja det är väl allt man behöver?! Härifrån är det också nära till Barnbougle Dunes om man är golfintresserad. Just nu är den 12:e plats på listan för världens bästa golfbanor.

Dag 7 Det tog oss en hel vecka innan vi hann (!) besöka en vingård. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så är det få tasmanska viner som exporteras så det finns mycket att prova här. Gott om pinot noir, som ni vet är min personliga favorit. Vi stannade till hos Goaty Hill Winery en tidig söndag eftermiddag. Så mysigt! Ute på terrassen var det livemusik och själva vinprovningen i baren var mycket trevlig. Vi delade på en  osttallrik ute i trädgården och blev kvar ganska länge. Ett riktigt guldkorn! Rekommenderas!

Goaty Hills vingård

Senare samma dag checkar vi in på en annan Big4-camping i Kelso Sands tillbaka uppe vid kusten igen. Campingen har en del vilda djur. På kvällen sprang vombater till exempel rakt över vår gräsplätt. Det finns också tasmanska jävlar, pungråttor och långnosade kängururåttor som rör sig fritt på  campingområdet. Poolen finns och även en gigantisk “hoppkudde” till barnen.

Den obligatoriska hoppkudden som finns på  Big4:s campingar

Dag 8 Vi lunchar i Launceston som är Tasmaniens näst största stad. Men vi har inte riktigt tålamod med “stadssemester” och är strax ute på vägen och fortsätter västerut. Fortsätter sedan till Cradle Mountain men det visar sig att husbilar inte får köra så nära bergsområdet. Så vi ändrar riktning och åker upp till Burnie.

Campingen här var väl lite av en oslipad diamant men läget bredvid havet är så klart ett plus. Framåt niotiden på kvällen så samlas alla nere på stranden för sk penguin spotting. Den här gången ser vi dem mest som skuggor i horisonten. Så vi hade inte riktigt samma tur som när vi var i Curio Bay. Men mysigt ändå att spana i skymningen!

Saker man gör i Burnie vid solnedgången – spanar efter pingviner

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.