Tillbaka i Singapore: middag på Banana Leaf Apolo

Oj vad det var kul att återse Singapore igen! Den här gången bodde vi på 54:e våningen på femstjärniga Swissôtel The Stamford. Utsikten från balkongen var helt fantastisk och från deras bar New Asia på 70:e våningen var det som att titta ner på en stjärnhimmel istället för upp med tanke på alla lampor som syntes långt nere på marken. Bor du inte just här när du är i Singapore tycker jag ändå att du ska ta en sväng förbi New Asia för det är otroligt mäktig utsikt från deras bar.

Tidsskillnaden är sju timmar jämfört med Sverige varför det var fullt nog att få hela familjen att vakna till liv vid lunch. Därför åt vi aldrig heller någon frukost på hotellet utan det blev en fika på stan när vi väl var på fötterna. Det blev även återbesök till Singapore Zoo men annars tog vi det ganska lugnt under de fyra dagarna som vi stannade i Singapore. Det tråkigaste var att jag spräckte displayen på min Nikon D60 när vi var ute på en eftermiddagspromenad vid Clarks Cuay. Kameran fungerar fortfarande men är omöjligt att “se” bilderna som jag tog innan de laddades upp på datorn här hemma. Därför blev det inte heller många bilder tagna på resan.

Vi åkte till Chinatown och Little India varannan kväll för att äta middag och den absolut bästa middagen åt vi den första kvällen. Vi checkade in på Stamford, slängde in väskorna på rummet och tog sedan en taxi diriekt till området  Little India. Vi hade inget specifikt mål utan bad taxichauffören att tipsa om en bra indisk restaurang. Det blev det!

Vi hamnade på Banana Leaf Apolo (Race Course Road) som var fullsatt och stimmigt. Till barnens stora förtjusning serverades maten direkt på stora bananblad och vi förväntades äta med händerna. Just DET har de praktiserat en del på tidigare hemma. Det är tio år sedan som jag var i Indien men lite vagt fanns minnet kvar hur om hur man enklast äter ris utan pinnar och bestick.  Även om det var lite ovant att få till risrullandet.

Maten var otroligt god och prisvärd. Generösa portioner och jag tycker speciellt om de olika chutneyrörorna som serverades till. Något som jag saknar hemma i Sverige när jag äter indiskt. Jag kan varmt rekommendera restaurangen till dig som gillar indisk mat!